Grundbildung und Berufsbildung

Junge afrikanische Mädchen strecken die Hand auf.
Für die DEZA sind Grundbildung und Berufsbildung komplementär und eng verzahnt. © UN Photo / Marco Dormino

Gute Bildung begünstigt die persönliche Entfaltung jedes Menschen und fördert die wirtschaftliche und soziale Entwicklung der Gemeinschaft. Bildung trägt zur Reduktion von Armut und Ungleichheit bei und belebt das Wirtschaftswachstum. Die DEZA macht sich für eine hochwertige Bildung für alle Menschen jeden Alters stark, namentlich in zwei Schwerpunktbereichen: Grundbildung und Berufsbildung.

Bildung ist massgebend für eine nachhaltige Entwicklung, die auf sozialem Zusammenhalt und Frieden beruht. Hochwertige, zugängliche und nichtdiskriminierende Bildung für alle Menschen jeden Alters ist Gegenstand des vierten Ziels für nachhaltige Entwicklung (SDG) der Agenda 2030. Dieses Ziel steht im Zentrum des DEZA-Engagements im Bildungsbereich, ebenso wie jenes für eine menschenwürdige Arbeit für alle im Rahmen eines dauerhaften Wirtschaftswachstums und jenes für die Beseitigung der extremen Armut.

Indem sie ein Problembewusstsein schafft, hilft Bildung beispielsweise auch, das Gesundheitsverhalten zu verbessern, den Zweck einer verantwortungsvollen Landwirtschaft zu vermitteln und die Menschen für die Folgen des Klimawandels zu sensibilisieren.

In zahlreichen DEZA-Partnerländern besteht konkreter Handlungsbedarf im Bildungswesen. Der Zugang zu Bildung ist auch in fragilen Kontexten unverzichtbar, wo sich Ungleichheiten tendenziell verschärfen.

Die DEZA fördert im Bildungsbereich die Entwicklung von hochwertigen Angeboten der Grundbildung und Berufsbildung. Für die DEZA sind die beiden Bereiche komplementär und eng verzahnt. Sie ergänzen sich gegenseitig und sind nicht immer linear aufgebaut. Je nach Bedürfnissen und Kontext macht es Sinn, Grundbildungs- und Berufsbildungselemente gleichzeitig anzubieten, so dass sich die Jugendlichen möglichst optimal in den Arbeitsmarkt integrieren können, weil sie solide Grundkompetenzen vorzuweisen haben.

Die Stärkung des Bildungsangebots in den DEZA-Partnerländern ist eine Priorität der internationalen Zusammenarbeit der Schweiz in den kommenden Jahren.

Grundbildung

Die DEZA hilft, hochwertige Grundbildungsangebote zu entwickeln, die auf die Bedürfnisse der Menschen ausgerichtet und möglichst vielen zugänglich sind. Zu diesem Zweck unterstützt sie mehrere Partnerländer bei der Reform ihrer Bildungssysteme.

Berufsbildung

In Zusammenarbeit mit den Behörden und dem Privatsektor entwickelt die DEZA Ausbildungsangebote, die den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes gerecht werden. So finden mehr Jugendliche eine würdige Arbeit und können zur Entwicklung ihres Landes beitragen.

Aktuelle Projekte

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UN Joint Programme on Youth Employment

01.01.2025 - 31.12.2028

Cambodia is the most youthful country in South East Asia with more than 50% of the population below 25 years. The key challenge of Cambodia is to create decent and productive employment opportunities for new entrants to the labour market. With its contribution, SDC addresses the challenge by enabling young people to have access to skills and quality education and employment whilst promoting rightful and decent working conditions.


UNHCR – Solution Strategies for Education and Livelihood of Afghan Refugees in Pakistan

01.06.2022 - 31.05.2026

As part of Switzerland’s commitment to financing sustainable solutions for Afghan refugees, the contribution to UNHCR in Pakistan aims at improving the education and livelihoods prospects of around 60’000 Afghan refugee youths in three provinces of Pakistan. It strengthens Switzerland’s pledge at the Global Refugee Forum 2019 scaling up its support to the inclusion of refugee children in education in line with “SDC’s Education Strategy.


Soutien aux acteurs suisses de la coopération internationale en éducation (NORRAG et RECI)

01.01.2022 - 31.12.2025

L’éducation joue un rôle clé pour les objectifs de l’Agenda 2030. La contribution aux deux institutions Suisses, le Réseau sur les politiques et la coopération internationale en éducation et en formation (NORRAG), institut spécialisé en recherche appliquée en éducation, et le Réseau suisse éducation et coopération internationale (RECI), réseau de la société civile engagé en éducation dans la coopération internationale, vise à renforcer leurs interventions dans les pays en développement et le positionnement suisse en éducation à l’international.  


Support to Safe Spaces for Women, Youth and Children in Gaza Strip

01.01.2022 - 31.12.2024

Switzerland promotes social cohesion and civic peace through creating safe spaces for women, youth, and persons with disabilities in the Gaza Strip. By fostering local capacities and promoting community-led initiatives Safe Spaces strengthens the resilience of vulnerable groups. This second phase puts a stronger accent on skills and economic empowerment for youth in line with the Cooperation Programme 2021-24. By advocating for inclusive societies it contributes to mitigate the spread of extremism and radicalization.


Formation continue en Genre et Developpement en Afrique francophone

01.01.2022 - 31.12.2026

Le Projet contribue par des cours de formation continue de l’Institut des Hautes Etudes Internationales et du Développement (IHEID) a une meilleure expertise et intégration de la problématique de l’inégalités des sexes dans les politiques et programmes de développement dans les pays francophones d'Afrique (Ouest et Grands Lacs) ainsi qu’un meilleur ancrage dans les institutions locales. Le projet est aligné avec l’engagement de la Suisse pour l’égalité entre les sexes.


Contribution to the UNESCO Global Education Monitoring Report (GEMR) and the UNESCO International Institute for Educational Planning (IIEP)

01.01.2022 - 31.12.2025

The Global Education Monitoring Report and the International Institute for Educational Planning contribute to ensure equitable, inclusive quality education for all (SDG 4) by producing rigorous evidence, data and recommendations on education and by strengthening education systems’ policies, planning and management. Their work is critical for SDC’s global and bilateral policy dialogue and Switzerland’s added value on systems strengthening and evidence based policy and practice.


ASPBAE - Contribution to Asia South Pacific association for Basic and Adult Education

01.01.2022 - 31.12.2023

Switzerland’s support of civil society organizations rests on the key role these play for reaching the Education goal (SDG4) of the Agenda 2030. The Asia South Pacific association for Basic and Adult Education is an influential civil society network engaged in the promotion of inclusive, equitable quality education and lifelong learning for the most marginalized in the Asia region as well as at global level. The Swiss contribution to ASPBAE strengthens the civil society at regional and global level and enriches Switzerland’s policy dialogue on education in the Asia Pacific region and globally.  


UNFPA Contribution générale 2022-2024

01.01.2022 - 31.12.2024

The United Nations Population Fund (UNFPA) works to address questions related to population and development, with an emphasis on sexual and reproductive health, gender equality, and youth. UNFPA is the only multilateral organization, which is engaged on a normative and operational level in promoting sexual and reproductive health and rights as well as gender equality and women’s empowerment. It is therefore a key partner for Switzerland to ensure progress on these joint priorities.


UNICEF Contribution générale 2022-2024

01.01.2022 - 31.12.2024

UNICEF is one of Switzerland’s key partners to achieve the Swiss strategic priorities in education, health and child protection in both development and humanitarian contexts. Switzerland has ratified the United Nations Convention on the Rights of the Child, which guides UNICEF’s universal mandate. As one of the UN’s largest agencies, UNICEF plays a key role in the United Nations Development System (UNDS) Reform to more effectively deliver results for children as part of the 2030 Agenda. 


Impact of Innovative Financing for Education to Leave No One Behind (IFE-2-LNOB)

01.10.2021 - 31.03.2032

Innovative financing mechanisms for education are expected to help reaching SDG 4 on inclusive and equitable quality education. However, limited research has been conducted on these mechanisms. IFE-2-LNOB will assess specific innovative financing mechanisms such as impact bonds and a social lending scheme with regards to their effectiveness and cost efficiency towards quality education of marginalized children and young adults.


LEB Access and Quality Education for refugee and vulnerable host community children

01.10.2021 - 30.09.2024

The education sector in Lebanon is facing multiple crises, leading to the discontinuity of learning for many children. Switzerland’s contribution to Plan International and Save the Children will provide children in the Bekaa and Baalbek-Hermel governorates with improved access to and retention in quality, safe and inclusive education. The project follows a triple nexus approach by considering immediate humanitarian needs and aiming at the reintegration of out-of-school children while fostering social cohesion in a context of mounting tensions. 


PAGEDA - Programme d’Appui à la Gestion Décentralisée de l’Alphabétisation

01.10.2021 - 30.09.2025

La phase 2 du  Programme d’Appui à la Gestion Décentralisée de l’Alphabétisation vise à renforcer les efforts du gouvernement du Bénin et des communes  pour  permettre à 30’000 citoyen:nes dont 50% de femmes, principalement les jeunes entre 15 - 30 ans, exclus du système éducatif formel, d’acquérir des compétences de vie courante, d’exercer pleinement leur droit de citoyenneté et promouvoir leur insertion professionnelle.

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