Macédoine du Nord

Le soutien suisse à la transition en Macédoine du Nord repose sur des intérêts mutuels en matière de développement socio-économique, de stabilité, de sécurité et d’intégration euro-atlantique. Si des progrès importants ont été réalisés depuis l’indépendance de la République de Macédoine du Nord en 1991, le pays peine à avancer sur certaines réformes, notamment dans les domaines de la décentralisation, de l’état de droit, du développement économique et des services publics.

Carte de la Macédonie
Carte de la Macédoine du Nord © DFAE

La République de Macédoine du Nord est un État multiethnique dont la population est estimée à environ deux millions d’habitants. Après une transition précoce vers une économie de marché, la Macédoine du Nord a réalisé des progrès visibles en matière de développement économique et social. Parmi les États des Balkans occidentaux, le pays est rapidement devenu candidat à l’intégration euro-atlantique. Il doit néanmoins encore mettre en œuvre des réformes pour renforcer la gouvernance démocratique, soutenir un développement économique inclusif et traiter les problèmes environnementaux les plus sérieux.

Gouvernance démocratique

Dans le domaine de la gouvernance démocratique, le programme de la coopération suisse en Macédoine du Nord vise à renforcer la capacité démocratique des institutions exécutives et législatives et à donner à la société civile les moyens d’agir. Le soutien de la Suisse encourage les autorités centrales et locales à mieux rendre compte de leur action, et les aide à devenir plus transparentes et inclusives. La Suisse œuvre parallèlement en faveur de la participation des citoyens aux processus décisionnels locaux et régionaux.

Réformes de l’Etat et de l’économie

Développement économique durable

Le soutien de la Suisse dans le secteur économique vise à améliorer les perspectives d’emploi et à créer une croissance économique durable. Il aide les demandeurs d’emploi à accéder au marché du travail grâce à des programmes de formation professionnelle adaptés aux besoins du marché. Dans le même temps, il encourage le développement du secteur privé, en particulier des start-up, afin de créer un meilleur accès à de nouveaux marchés et des chaînes de valeur générant des revenus plus importants.  La Suisse participe également activement aux efforts visant à améliorer les conditions de travail en encourageant les employeurs à offrir des emplois décents et inclusifs.

Développement du secteur privé et services financiers

Environnement et services d’utilité publique durables

Les ressources naturelles et la richesse de la biodiversité du pays sont considérées comme un atout majeur de son développement. La Suisse fournit une assistance technique et des investissements aux effets catalyseurs en faveur de la transformation numérique et d’infrastructures et équipements résilients au changement climatique et à faibles émissions de carbone. Elle permet ainsi aux municipalités de proposer aux citoyens des services d’utilité publique de haute qualité, fiables et efficaces.

Des services publics durables, une meilleure gestion des ressources naturelles et une résilience accrue des communautés face aux catastrophes naturelles augmenteront l’attrait et la compétitivité des zones urbaines et rurales, et contribueront à une croissance économique stable ainsi qu’à une meilleure qualité de vie. 

L’eau – Une ressource vitale menacée

Approche et partenaires

Le programme de coopération 2021-2024 est mis en œuvre conjointement par la Direction du développement et de la coopération (DDC) et le Secrétariat d’État à l’économie (SECO). Les activités de coopération menées par la Suisse sont fondées sur des accords formels avec le gouvernement. La Suisse participe à des programmes multi-donateurs et passe des contrats avec des organisations de la société civile macédoniennes et suisses, des organisations internationales, des cabinets de conseil et des entités du secteur privé. Un accent particulier est placé sur le renforcement des systèmes nationaux et l’établissement de partenariats avec de nouveaux acteurs du changement, par exemple au moyen de l’engagement avec le secteur privé et des co-financements.

Les principaux partenaires de la Suisse en Macédoine du Nord:

  • Ministères et gouvernements locaux
  • Parlements nationaux et locaux, administration parlementaire
  • Organisations de la société civile, par exemple les médias
  • Secteur privé
  • ONG locales et internationales
  • Organisations et donateurs bilatéraux et multilatéraux, par exemple le PNUD et ONU Femmes

Projets actuels

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Strengthening regional cooperation on migration in the Western Balkans

01.06.2025 - 31.12.2027

In light of diversifying migration patterns and challenges with increasing regional dimensions, the migration policy priorities of Western Balkan governments are changing and the relevance of regional dialogue, coordination and cooperation is growing. This proposal seeks to promote coherent and effective regional governance of migration in all its multifaceted dimensions contributing to greater social cohesion and regional integration in the Western Balkans.


Projet planifié

Parliament Support Programme (PSP) in Macedonia

01.09.2023 - 31.12.2029

The Assembly (national parliament) will be supported in order to more effectively safeguard citizen interest and engage in consensus-oriented and inclusive debate. Over the past years the executive has built a dominant role vis-a-vis parliament resulting in ineffective oversight, limited debate on legislation, and little interaction with civil society. With the change of government in April 2017, a new momentum to address these topics has formed. Switzerland can offer its 10+ years record in supporting the Assembly.


Projet planifié

Support to Electoral Reforms in Macedonia

01.07.2023 - 30.06.2029

Election related institutions are strengthened to conduct election processes free of violence and intimidation. In addition, political parties are supported to apply a more citizen centred approach in developing their election programmes. Ultimately, better informed citizens are empowered to demand accountability from elected officials which increases legitimacy of the state institutions, thus they become more open and citizen oriented in the creation of policies.


Projet planifié

Creating Job Opportunities for All in Macedonia

01.11.2022 - 31.12.2028

This project will facilitate employment for vulnerable groups, by introducing appropriate active labour market measures, improving the capacities of responsible stakeholders to coordinate employment measures, and sensitizing and incentivising the private sector. lt contributes to ease the risk of vulnerable groups to fall into poverty, and enhances their social inclusion. Roma and people with disabilities are the main target group as they are disproportionally affected by high unemployment in Macedonia.


Intelligence Sector Reform Programme

01.04.2021 - 31.03.2026

The aim is to build the capacity of members of intelligence services, as well as relevant oversight and control bodies to ensure that surveillance measures by intelligence services in Macedonia are conducted in accordance with international standards of accountability and respect for human rights. To achieve this, the project will train and provide expertise to members of intelligence services, relevant parliamentary oversight committees and the judiciary, and will support the review and redrafting of relevant laws and regulations.


Increasing Market Employability

01.08.2019 - 31.12.2023

North Macedonia’s economy is characterised by one of the highest unemployment rate in Europe (21%, for youth 46%) and a high share of people in relative poverty (22%). The Increasing Market Employability programme aims to address these issues by creating jobs and increasing income. It contributes to improvement of the quality of products and services, expansion of markets, and creation of an enabling environment in the Sustainable Agribusiness, Adventure Tourism, and Information and Communications Technology (ICT) sectors.


Des solutions de logement pour les personnes déplacées

Immeuble d’appartements, à Ovca, Serbie

01.03.2019 - 31.12.2022

Par suite de la guerre des années 1990, plus de trois millions de personnes ont été déplacées à la fois à l’intérieur et au-delà des frontières de la Bosnie et Herzégovine, de la Croatie, du Monténégro et de la Serbie. Vingt-cinq ans après les accords de Dayton, les Balkans occidentaux abritent encore près d’un demi-million de personnes vulnérables déplacées par le conflit en ex-Yougoslavie. Le programme régional de logement (PRL) vise à offrir des solutions de logement durables aux réfugiés et aux déplacés internes dans le besoin.

Pays/région Thème Période Budget
Balkans occidentaux
Migration
Déplacements forcés (réfugiés, PDI, traite des êtres humains)

01.03.2019 - 31.12.2022


CHF  1’555’000



Civil Society Support Facility – up scaling

01.01.2019 - 31.12.2022

The Civil Society Support Facility supports civil society organisations (CSOs) to become drivers of social change in Macedonia. CSOs will receive mentoring support to strengthen relations with their constituencies and build up alliances. Mechanisms for better cooperation between state institutions and CSOs will be established and will enable civil society’s active participation in public policy and decision-making. A competitive grant scheme supports CSOs institutional development as well as specific projects.


Towards Transparent, Inclusive and Accountable Governance in the Republic of Macedonia

15.07.2018 - 30.06.2022

The project aims at increasing gender equality in Macedonia and the quality of life for women and vulnerable groups by 1) systematically integrating a gender perspective in public policies and budgets which leads to the allocation of more funds for greater gender equality in strategies and policies; 2) empowering women and vulnerable groups to advocate for their needs in municipal planning and budgeting; and 3) supporting CSOs and Members of Parliament in overseeing the implementation of gender responsive policies and initiatives.


Parliament Support Programme (PSP)

01.11.2017 - 31.08.2023

Switzerland supports the Assembly of North Macedonia to become an effective, transparent and independent institution by supporting the Parliament’s institutional development, its oversight and legislative capacities and its transparency and accountability towards citizens, including marginalized groups. This includes changes to the regulatory framework, the promotion of a political culture of consensus building, capacity building for MPs, parliament staff and CSOs and improved electronic architecture for effective and transparent communication.


Creating Job Opportunities for All in Macedonia

01.07.2017 - 31.10.2022

This project will facilitate employment for vulnerable groups, by introducing appropriate active labour market measures, improving the capacities of responsible stakeholders to coordinate employment measures, and sensitizing and incentivising the private sector. lt contributes to ease the risk of vulnerable groups to fall into poverty, and enhances their social inclusion. Roma and people with disabilities are the main target group as they are disproportionally affected by high unemployment in Macedonia.


Vocational Skills Development in Macedonia

01.09.2016 - 28.02.2022

Macedonia has one of the highest unemployment rates in Europe (25%), especially among youth (48%). One of the key factors for youth unemployment is that the education and training system does not provide skills needed by the economy. The Vocational Skills Development project aims to address youth unemployment through supporting market relevant skills development by strengthening the engagement of the private sector (e.g. through systematised internships), thus increasing the employability of vocational training graduates.

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