Népal

La Suisse soutient le développement démocratique du nouvel Etat fédéral au Népal. A travers la DDC, elle s’engage pour un développement socio-économique équitable et pour que les hommes et les femmes puissent exercer leurs droits et responsabilités dans les nouvelles structures fédérales.

Carte du Népal
© DFAE

 

Le Népal fait l’objet de profondes transformations démographique, économique et politique. Il connaît une urbanisation très rapide: la proportion d’habitants dans les villes devrait doubler d’ici 2050. En 2015, plusieurs séismes ont secoué le pays et ralentit son économie. La migration de travail, principalement vers les pays du Golfe, est un facteur important qui permet de réduire la pauvreté. Elle reste toutefois dépendante des fluctuations de l’économie régionale. En l’espace de 15 ans, le taux de pauvreté national est passé de 53% à 23% grâce notamment aux transferts de fonds des travailleurs népalais dans les pays du Golfe.

En 2015, le Népal s’est aussi doté d’une nouvelle Constitution fédérale: 753 nouveaux gouvernements locaux et 7 nouvelles provinces ont été créés. Les élections en 2017 ont permis la nomination de milliers de nouveaux élus Népalaises et Népalais de différentes origines sociales et économiques. La création d’une culture politique prenant en compte les besoins de la population reste cependant un défi tout comme le fonctionnement du nouveau système fédéral.

Contributions de la Suisse en matière de développement et de coopération

Construction d’un Etat fédéral

Garantir un développement socio-économique équitable entre les hommes et les femmes 

Par l’intermédiaire de la DDC, la Suisse soutient la création d’espaces de concertation et de participation citoyenne au niveau des municipalités pour la planification des ressources et la gestion de conflits identitaires. Elle appuie également le renforcement des compétences des employés du service public et des élus pour garantir la qualité des services à la population. Elle promeut la participation en particulier des femmes, des groupes discriminés et des travailleurs migrants à exercer leurs droits et leurs responsabilités pour influencer, en leur faveur, le fonctionnement, les politiques et les décisions de l’Etat.

La DDC s’engage aussi pour renforcer le dialogue entre les autorités et la population ainsi que pour l’amélioration de la gestion des finances publiques. Par exemple, la Suisse a joué un rôle clé dans la conception de la nouvelle Constitution en mettant à disposition des experts et sa propre expérience.

Engagement dans des contextes fragiles et prévention des conflits

Réformes de l’Etat et de l’économie

Création d’emplois et de revenus

Soutenir la formation professionnelle, l’amélioration de la production agricole et le développement des infrastructures

La DDC soutient les femmes et les hommes, en particulier ceux issus de groupes défavorisés, à développer des compétences professionnelles qui leur permettent de trouver un emploi et d’augmenter ainsi leurs revenus. Elle vise aussi à encourager la participation de la population népalaise dans la définition des politiques dans le secteur de l’agriculture, de la formation professionnelle et de la construction des infrastructures.

L’amélioration de la qualité de la production à travers des services et conseils aux producteurs et l’amélioration de l’accès aux marchés ruraux et urbains sont aussi des priorités de la DDC. Le développement de compétences professionnelles à travers le modèle d’apprentissage est encouragé, en particulier auprès des jeunes.

Avec l’appui de la DDC, des infrastructures de transport et des systèmes d’irrigation efficaces ont été mises en place, améliorant ainsi la sécurité alimentaire de plus d’un million de népalais, dont 60 % font partie de groupes défavorisés et 42% sont des femmes.

Développement du secteur privé et services financiers / emploi de jeunes

Une migration plus sûre

Réduire les risques liés à la migration

La migration de travail est un pilier important de l'économie népalaise. Chaque année environ 400'000 personnes – dont 60% d’hommes âgés de 18 à 40 ans –  émigrent principalement vers les pays du Golfe. Au Népal, une famille sur deux perçoit des fonds provenant de l’étranger. Ces fonds représentent plus de 25% du PIB népalais.

Depuis 2011, la DDC s’engage au côté du gouvernement dans ses efforts pour promouvoir une migration plus sûre : elle contribue à réduire les risques d’abus et d’exploitation en renforçant les services d’informations et l’accès à une formation continue avant le départ. Les interventions soutiennent en particulier les femmes restées au pays à améliorer leur gestion de l’épargne. La DDC contribue aussi à des services comme l’assistance juridique et l’appui psychologique en cas de besoin. 

Migration

Approche et partenaires

Le programme travaille avec des partenaires de mise en œuvre népalais, suisses et internationaux, notamment des organisations gouvernementales aux niveaux national, provincial et local, des organisations de l’ONU et des institutions financières internationales, des organisations de la société civile et des entités du secteur privé. En matière d’élaboration de politiques et de mise en place de dialogue, la Suisse encourage la formation d’alliances et la mise en place de positions concertées entre les donateurs. Le centre international de mise en valeur intégrée des montagnes (International Centre for Integrated Mountain Development, ICIMOD) est un partenaire important de la DDC.

Projets actuels

Objet 13 – 24 de 28

Safer Migration (SaMI III) project

16.07.2018 - 15.07.2022

Labour migration is positively affecting Nepal’s socio-economic development with remittances significantly reducing poverty. Nevertheless, the rights of migrants are often violated. The Safer Migration project will empower migrants and their families and strengthen government protection mechanisms. The project will benefit about 600’000 men and women in three states of Nepal and enable about 60 local governments to run foreign employment services.


Motorable Local Roads Bridge Programme (MLRBP) – Phase III

01.03.2017 - 31.07.2020

MLRBP III will contribute directly to improved livelihoods of 1.2 million rural people through technical assistance in bridge building and facilitating improved access. Lack of access to services, markets and opportunities remains one of the reasons for high poverty. Bridges on local roads are critical for an all year round access for the rural poor, creating economic and social development opportunities for them, and reducing the huge economic costs they incur for travel, trade, health and farm inputs.



Decentralized Rural Infrastructure and Livelihood Project (DRILP) – Phase III

01.01.2016 - 31.12.2019

DRILP Phase 3 will support the Government of Nepal to accelerate recovery and reconstruction following the devastating earthquake of 25 April 2015 and the major aftershock of 12 May 2015. The project will provide the Technical Assistance (TA) to implement the Asian Development Bank (ADB) financed Earthquake Emergency Assistance Project in rebuilding 450 kms of damaged roads in 12 districts[1] of Nepal and rehabilitate 200 kms of trails in two[2] districts.

[1] The 12 earthquake affected project districts are Solukhumbu, Okhaldhunga, Ramechhap, Dolakha, Kavre, Sindhuli, Kathmandu, Lalitpur, Bhaktapur, Lamjung, Gorkha and Chitwan

[2] Dolakha and Gorkha


Contribution to Rural Housing Reconstruction Project (RHRP)

01.01.2016 - 31.12.2020

Rural households affected by the earthquake of April 25, 2015, especially from disadvantaged groups, will rebuild earthquake resistant houses through the RHRP, the Government’s lead project for housing reconstruction. With a total contribution of 7 million CHF, the Swiss support through a Multi-Donor Trust Fund managed by the World Bank, will enable an additional 3’500 rural households to rebuild. The contribution will be complemented by technical assistance through secondments and experts provided also by SDC/HA.


Contribution to Rural Housing Reconstruction Project (RHRP)

11.12.2015 - 31.12.2019

Rural households affected by the earthquake of April 25, 2015, especially from disadvantaged groups, will rebuild earthquake resistant houses through the RHRP, the Government’s lead project for housing reconstruction. The Swiss support through a Multi-Donor Trust Fund managed by the World Bank, will enable an additional 2’250 rural households to rebuild. The contribution will be complemented by technical assistance secondments provided by SDC humanitarian aid.


Employment Fund, Phase II

15.07.2015 - 30.06.2020

The earthquakes that struck Nepal in April and May 2015 caused the destruction of 500,000 houses and the damage of 280,000 houses[1]. Nepal does not have sufficient construction workers with knowledge of earthquake resilient technologies. This project will train 3,000 people from the disaster affected districts in reconstruction relevant trades and in the use of earthquake resilient building techniques while 4,000 houses, the trainees own as well as other homes, are built.  

 

[1] Figures provided by the Government of Nepal: http://drrportal.gov.np


Support to Recovery and Reconstruction in Nepal Programme (SRRNP)

05.06.2015 - 31.12.2019

Three major earthquakes left over 8’500 people dead, 3 mio homeless and affected one third of the population in Nepal. Switzerland’s contribution to the recovery and reconstruction efforts will ensure the equitable distribution of services and provisions especially from a gender and social inclusion perspective through, the provision of direct recovery and reconstruction support to the affected people, capacity building of the local government and other service delivery agencies.


Governance Facility (GF)

01.10.2014 - 30.06.2020

People in Nepal still suffer from weak public accountability, lack of rule of law and prevailing impunity. Switzerland, Denmark and DFID have established a sector-wide multi-donor basket facility to support public and private institutions in the governance sector, aiming at improving the rule of law, access to justice for marginalized men and women, the protection of human rights and at strengthening public accountability mechanisms for the most vulnerable people in Nepal.


Enhanced Skills for Sustainable and Rewarding Employment (ENSSURE)(Main Credit)

01.08.2014 - 31.12.2019

In Nepal, 450,000 youths enter the labour market yearly but remain un- or underemployed. Through ENSSURE, 21’000 youths will increase their employability by attending company-based trainings such as apprenticeships and further training of workers, combined with off-the-job systematic courses[1].The strong collaboration between the Ministry of Education and industry associations will increase the skill level of workers; thus labor productivity and will lead  to more decent employment.

 

 

 

[1] Systematic courses could be: Pre-employment basics, day or block release for related trade theory, pre-assessment course, etc.

 

 

 


Projet planifié

Nepal Agricultural Services Development Programme (NASDP)

01.04.2014 - 31.12.2026

Nepal Agricultural Services Development Programme (NASDP) will transform and improve the capacity of local public and private actors related to agricultural extension and research, enabling them to provide timely, relevant and reliable services to the different categories of rural farmers, especially women and disadvantaged groups. This will enable the farmers to improve their productivity and diversify their production.


Nepal Agricultural Services Development Programme (NASDP) – Main Credit Phase 1

01.04.2014 - 31.12.2019

Agriculture in Nepal is characterized by low growth and productivity, yet it still is the mainstay for 66% of the rural poor people. The small farmers will improve their productivity, income and food security thanks to the strengthening of a decentralized and pluralistic extension and research system, receptive to their needs and demands. Built on previous SDC interventions and in line with Nepal’s Agricultural Development Strategy, this system will also enhance their social inclusion.

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