Faire de l’utilisation durable de l’eau une priorité au niveau international

Un rapport intitulé «Une question de survie» est posé sur une table.
Lancement du rapport du panel mondial de haut niveau sur l’eau et la paix à Genève. © Présence Suisse DFAE

La DDC se mobilise pour que l’objectif relatif à l’eau de l’Agenda 2030 pour le développement durable soit réalisé rapidement et que la communauté internationale accorde une plus grande attention à la question de l’eau. Les activités de la Suisse reposent sur la conviction et le constat que l’utilisation durable des ressources en eau est une condition essentielle du développement social, économique et écologique, à la jouissance des droits humains, ainsi que du maintien de la paix dans le monde.

Les priorités de la DDC

Si les efforts déployés dans le monde entier se sont traduits à bien des égards par des améliorations considérables, notamment en matière d’accès à l’eau potable et à l’assainissement, ces progrès sont encore insuffisants. En effet, quelque 844 millions de personnes n’ont toujours pas, à ce jour, d’accès assuré à l’eau potable. Par ailleurs, deux tiers de la population mondiale n’ont toujours pas accès à des installations sanitaires appropriées.

La DDC se mobilise en faveur du renforcement des efforts pour la réalisation de l’objectif relatif à l’eau de l’Agenda 2030 pour le développement durable. Au sein d’une coalition de pays, la DDC soutient le dialogue politique mondial visant à exiger des engagements internationaux et à obtenir le déploiement d’activités ciblées pour la réalisation de l’objectif. Grâce à sa longue expertise en matière de gestion de l’eau, la Suisse apporte une contribution majeure à l’identification de solutions globales et tenant compte des intérêts de part et d’autre des frontières. En outre, la DDC renforce la voix de la jeunesse dans le dialogue politique au niveau régional et mondial et en tant que potentiels futurs expertes et experts dans le domaine de l’eau.

Parmi les sujets traités par la communauté internationale, la gestion de l’eau se distingue par sa complexité. Or, la Suisse dispose d’une large expertise dans ce domaine. En raison de la présence sur son territoire de grands fleuves européens – le Rhône et le Rhin – ainsi que de lacs partagés avec ses pays voisins, la Suisse dispose d’une longue expérience de la gestion transfrontière de l’eau et peut ainsi contribuer à l’élaboration de solutions pour d’autres régions du monde.

Contexte

Agenda 2030 pour le développement durable: un objectif consacré à l’eau

Sous l’égide de la DDC, la Suisse s’est mobilisée avec succès au sein d’une coalition de pays pour que l’eau constitue un objectif à part entière de l’Agenda 2030 pour le développement durable. Outre l’accès à l’eau potable, à l’assainissement et à l’hygiène, l’objectif 6 comprend d’autres cibles (sous-objectifs) relatives à la protection et à la restauration des écosystèmes liés à l’eau. L’objectif prévoit en outre la promotion de la coopération transfrontière entre les pays afin d’assurer une gestion intégrée des ressources en eau impliquant l’ensemble des utilisateurs à tous les niveaux.

L’eau et le développement humain

Si un approvisionnement en eau potable fiable et un accès à des services d’assainissement adéquats sont garantis, la population reste plus facilement en bonne santé, les frais médicaux diminuent et le taux d’absentéisme à l’école diminue. Des points d’eau situés à proximité des habitations permettent de gagner un temps précieux, celui qui est habituellement consacré à la corvée de l’eau, une tâche souvent dévolue aux femmes et aux enfants.

L’eau est également essentielle pour assurer les moyens d’existence dans les zones rurales, pour produire de la nourriture et de l’énergie ainsi que pour permettre la croissance de l’industrie et des services.

Finalement, quand elle vient à manquer, l’eau est source de tensions, voire de conflits. Pas moins de 153 pays partagent des fleuves, des nappes phréatiques ou des lacs avec un ou plusieurs pays voisins. Cette question a donc des répercussions directes sur la paix et la sécurité. Inversement, un gestion pacifique commune contribue à la paix et à la stabilité.

Documents

Projets actuels

Objet 73 – 84 de 1053

Fair and ethical recruitment of migrant workers

01.11.2021 - 31.12.2023

Approximately 105 million people are currently working outside their country of origin. Many of these migrant workers have profited from international labour recruitment intermediaries. Millions, however, have become victims of abusive and exploitative practices by unethical recruiters. Working together with different actors, SDC will support initiatives to ensure fair and ethical recruitment. Migrants and their families will be better protected and thereby better enabled to contribute to the development of their countries of origin and destination.


Bangladesh Agricultural and Disaster Insurance Programme

01.11.2021 - 31.12.2028

Farmers will improve their productivity and resilience by gaining access to client-oriented and affordable agricultural insurance products. Insurance-cover will allow farmers to invest in higher-return activities, access credit and to recover faster when affected by weather, diseases and disasters. By building capacity of and facilitating coordination and linkages among key stakeholders, inclusive insurance markets will be developed to eventually cater for several million farmers.


Promoting Social Entrepreneurship in selected countries

01.08.2021 - 28.02.2026

This regional program with national implementation components supports Social Entrepreneurs (SEs) contributing to solving societal and environmental problems with a market-based approach. The contribution identifies and supports selected SEs and helps them to reach out to the poor. It serves the creation of employment and income for low-income households improving their livelihoods. SEs use innovative ideas and business models that are well-aligned with SDC’s objectives of poverty reduction.


CLIMATE AND CLEAN AIR IN LATIN AMERICAN CITIES PLUS (CALAC+) PROGRAMME

01.03.2021 - 28.02.2023

Air pollution is an important impediment to sustainable development in cities, and short-lived climate pollutants such as black carbon represent a major trigger for climate change. Supporting increasing voluntary efforts, CALAC+ will assist clean air strategies in five Latin American cities by fostering normative and technological changes and share lessons at the global level. Capacity building will use the comparative advantage of Swiss experience and the private sector’s interest to increase its stance in urban clean air issues.


Strengthening democratic local governance

01.01.2021 - 30.06.2026

The project aims at supporting the democratic transition and the peace efforts in Myanmar. Using a decentralized budget support approach to all townships of one state in the Southeast of the country, it will strengthen township’s participatory planning and budgeting capacity. The project will also deepen the community’s capacity to demand public services. Additionally it will support national level policy discussions based on this experience.


Joint Peace Fund

01.01.2021 - 31.12.2027

After 60 years of conflict, the government and 8 Ethnic Armed Groups have signed a National Ceasefire Agreement (NCA) in October 2015, opening up a unique opportunity to find lasting peace. The Joint Peace Fund is a multi-donor fund set up to channel coordinated international support for such efforts, including the implementation of the NCA and following political dialogue of the peace process, a requirement for development especially in border areas.


Skills for Local Economic Development SLED

01.01.2021 - 31.12.2030

Switzerland will explore opportunities for supporting local economic development through vocational skills development in predominantly rural areas in Southern Shan. A focus on market-oriented skills opportunities accessible to young women and men, especially from vulnerable groups will be identified that open life-long learning opportunities to improve livelihood options and support peace building and security in conflict-affected areas.


Pathfinders for Peaceful, Just and Inclusive Societies (Sustainable Develoment Goal 16+)

01.01.2021 - 31.12.2030

The promotion of peaceful, just and inclusive societies (SDG16) is integral to the success of the Agenda 2030 for Sustainable Development. In order to accelerate its implementation, a group of UN Member States are coming together to leveraging intersections within the Agenda (16+) and to accelerate national and international implementation, while building a movement of the willing around three grand challenges. Switzerland is a co-convener, a member and a donor to this initiative.



Redevabilité, sécurité et prévention de l’extrémisme violent pour les citoyennes et citoyens tunisiens RESPECT

01.12.2020 - 30.11.2026

L’intervention renforce la gouvernance du secteur de sécurité tunisien et les capacités institutionnelles de prévention de l’extrémisme violent. Elle contribue ainsi à une meilleure protection des citoyennes et des citoyens tunisiens à travers une assistance vers une gestion de la sécurité redevable et efficace, et à travers un soutien à la définition et à la mise en œuvre de politiques publiques limitant le phénomène de l’extrémisme violent.

 


Agricultural Services and Livelihood Improvement (ASLI)

01.10.2020 - 31.07.2028

Farming households in the Central Highlands of Afghanistan suffer from high levels of poverty and food insecurity. Their agricultural productivity remains low due to insufficient access to inputs and information. The Agricultural Services and Livelihood Improvement (ASLI) project aims to improve the livelihoods of poor rural families by strengthening the public extension system at subnational level to enable targeted, demand-driven agricultural service delivery.


Economic Policy for Inclusive Growth

01.10.2020 - 31.12.2029

The planned intervention aims at supporting inclusive growth that improves the living standards for the Mozambicans, in particular women and youth. It will be pursued through increased analytical capacity and better informed policy making, by means of focussed support to economic analysis and discussion in and between government and non-government institutions. Emphasis on non-government institutions will enhance the demand for and accountability for effective policy making for inclusive growth

Objet 73 – 84 de 1053