Dans les États d’Asie centrale que sont le Kirghizistan, le Tadjikistan et l’Ouzbékistan, la Suisse s’engage dans les domaines de l’eau, de la gouvernance et du développement économique durable. Elle promeut des mesures visant à atténuer les effets des changements climatiques et soutient la coopération régionale.
Asie centrale: Kirghizistan, Tadjikistan, Ouzbékistan

![]() |
Ambassade |
---|---|
![]() |
Mission / Délégation / Représentation permanente |
![]() |
Consulat général |
![]() |
Représentation honoraire |
![]() |
Bureau de coopération |
![]() |
Bureau de contribution |
![]() |
Ambassade avec Bureau de coopération |
![]() |
Ambassade avec Centre consulaire régional |
![]() |
Swiss Business Hub |
![]() |
Swissnex |
![]() |
Ville |
![]() |
Capitale |
![]() |
Frontière controversée |
![]() |
Rivière |
![]() |
Lac |
L’Asie centrale est composée de cinq pays, le Kazakhstan, le Kirghizistan, le Tadjikistan, le Turkménistan et l’Ouzbékistan, qui ont obtenu leur indépendance lors de la dissolution de l’Union soviétique en 1991. Ils ont par la suite emprunté des trajectoires de développement différentes. Néanmoins, ils sont confrontés à des défis similaires en termes de développement, tels qu’un accès limité de leur population aux processus de décision publics et des difficultés à mettre en place une économie diversifiée. Les changements climatiques auront en outre une influence décisive sur les ressources en eau disponibles dans la région. La Suisse œuvre en faveur de la paix, de la prospérité et de la cohésion sociale en Asie centrale et soutient des projets visant à atténuer les conséquences des changements climatiques. Elle s’aligne pour ce faire sur les objectifs de développement durable de l’Agenda 2030 des Nations Unies (ODD).
APD bilatérale de la Suisse |
2019 |
2020 |
2021 * |
---|---|---|---|
Direction du développement et de la coopération (DDC) |
|||
Coopération bilatérale au développement |
0.63 |
1.22 |
– |
Coopération bilatérale avec l'Est et la CEI |
24.12 |
23.97 |
26.89 |
Aide humanitaire |
2.07 |
3.42 |
1.00 |
Secrétariat d’Etat à l’économie (SECO) |
|||
Coopération et développement économiques |
18.89 |
23.29 |
22.10 |
Division Paix et droits de l’homme (DPDH) |
|||
Gestion civile des conflits et droits de l’homme |
0.35 |
0.40 |
0.38 |
Total DDC/SECO/DPDH |
46.06 |
52.30 |
50.37 |
Autres départements et offices fédéraux |
|||
Autres divisions du DFAE (DOI, DASF, etc) |
– |
– |
.. |
Réseau extérieur du DFAE |
3.23 |
2.95 |
.. |
Secrétariat d’Etat aux migrations (SEM) |
0.01 |
– |
.. |
SEFRI Secrétariat d’Etat à la formation, à la recherche et à l’innovation |
0.05 |
0.03 |
.. |
Office fédéral de l'environnement (OFEV) |
0.68 |
0.36 |
.. |
Total des autres offices fédéraux |
3.97 |
3.34 |
– |
Cantons et communes |
0.16 |
.. |
.. |
Total |
50.19 |
55.64 |
50.37 |
* prévision; total des données disponibles
.. = non disponible | – = montant nul ou montant < 5'000 CHF
Eau, infrastructures et changement climatique
Gestion durable d’un bien précieux
La Suisse soutient les États d’Asie centrale pour qu’ils prennent ensemble des mesures fondées sur des données scientifiques afin d’assurer une exploitation résiliente au changement climatique, durable et inclusive de leurs faibles ressources en eau. La population doit être à l’abri des catastrophes naturelles et avoir accès à l’eau potable et aux systèmes d’assainissement. Pour y parvenir, la Suisse encourage la planification et l’exploitation durables des bassins versants et l’inscription du principe de gestion intégrée des ressources en eau (GIRE) dans les législations nationales. Elle favorise par ailleurs la coopération transfrontalière dans le domaine de l’eau et la diplomatie de l’eau.
Gouvernance, droits de l’homme et services publics
Gouvernance inclusive et responsable
Le contexte national et politique varie fortement d’un pays à l’autre en Asie centrale. Le portefeuille de la Suisse dans le domaine de la gouvernance est donc très diversifié. Dans les trois États où elle déploie ses activités, la Suisse s’engage pour que la population participe aux décisions publiques qui la concernent, soit consciente de ses droits et puisse exprimer son opinion. La Suisse aide également les autorités locales à concevoir leur action de manière plus efficace et transparente et œuvre en faveur des minorités ethniques et d’autres groupes de population particulièrement vulnérables.
Développement économique durable
Entreprises respectueuses de l’environnement et opportunités pour tous
Les économies d’Asie centrale ont fortement souffert de la pandémie de COVID-19. La Suisse aide les pays à s’en remettre et à reconstruire une économie résiliente et inclusive. Pour ce faire, elle encourage les réformes qui permettent de créer de meilleures conditions économiques, soutient les PME dans la création d’emplois et s’engage en faveur d’un secteur financier responsable, inclusif et transparent. De plus, la Suisse soutient la formation des employés dans des domaines sélectionnés et pertinents pour les marchés.
Approche et partenaires
Depuis le début des années 1990, la Suisse soutient les réformes en cours en Asie centrale et coordonne étroitement ses activités avec les partenaires des projets concernés.
La stratégie de coopération 2022-2025 est mise en œuvre conjointement par la Direction du développement et de la coopération (DDC) et le Secrétariat d’État à l’économie (SECO).
Principaux partenaires de la Suisse en Asie centrale:
- organisations non gouvernementales locales et internationales
- organisations multilatérales, p. ex. PNUD, banques de développement (BERD, BAD), institutions de Bretton Woods
- organisations de la société civile
- partenaires nationaux des secteurs public et privé
Liens
L’eau – Une ressource vitale menacée
Plaidoyer et bonne gouvernance
Développement du secteur privé et services financiers
Éducation de base et formation professionnelle
Coopération internationale Kirghizistan-Suisse
Coopération internationale Tadjikistan-Suisse
Coopération internationale Ouzbékistan-Suisse
L'engagement du SECO au Kirghizistan
L'engagement du SECO au Tadjikistan
Relations bilatérales Suisse–Kirghizistan
Documents
Projets actuels
Effective management and prevention of Non-Communicable Diseases
01.07.2022
- 30.06.2026
«Bai Alai» Small Business and Income Creation in Alai and Chon-Alai
01.06.2022
- 31.05.2024
Alai and Chon Alai are two of the poorest regions in Kyrgyzstan. The project aims at increasing economic inclusion of producing households through increased income and employment, with the focus on women and youth. During this exit phase (III) the project capitalizes and disseminates good practices in apiculture and cattle, and continues activities handicraft and tourism value chains, until phasing out in May 2024.
Safe Drinking Water and Sanitation Management
01.03.2022
- 28.02.2026
The project will allow people to use safe and affordable drinking water as well as equitable sanitation and hygiene thereby progressing towards the achievement of Sustainable Development Goal (SDG) 6 in Tajikistan. An integrated planning approach supports the building of the local and national capacities and strengthen the policy frameworks to enable sustainable Water Sanitation and Hygiene WASH services to the population of Eastern Khatlon and Gorno-Badakshan Autonomous Oblast (GBAO).
Medical Education Reform
01.09.2021
- 31.08.2024
The project is improving the quality of health services through well-trained health professionals. The exit phase will strengthen professional associations, modernize nursing education and establish an independent competency assessment centre. The Ministry of Health and Social Development delegated the competency development and assessment role to the Professional Associations, which are the key partners to implement the project’s interventions.
Access to Justice project in Tajikistan
01.07.2021
- 31.07.2025
This exit phase of the Access to Justice (A2J) in Tajikistan will solidify the free public legal aid system to vulnerable individuals with respect to their legal claims (e.g. child allowances, spouse support etc.). It will also entirely transmit the aid system to the state budget and to the institutional management by the Ministry of Justice of Tajikistan in order to achieve full financial sustainability of access to Justice for the most vulnerable ones.
Cryospheric Observation and Modelling for improved Adaptation in Central Asia (CROMO-ADAPT)
01.04.2021
- 31.12.2025
Climate change in Central Asia mountain regions will have significant impacts on water availability and occurrence of natural hazards. This project strengthens the glacier, snow and permafrost monitoring systems and capacities in Central Asia, develops user-oriented climate information services, and supports the planning of adaptation measures to increase resilience to climate change. The project builds on Swiss expertise in monitoring and adaptation in alpine water and disaster risk management.
Sustainable Economic Development: ph. 02
01.03.2021
- 28.02.2023
In the southern provinces of Kyrgyzstan, many households are still excluded from economic activities and depend on remittances. The current Covid-19 pandemic further weakens these families. The project will improve the quality of agricultural products and develop new market opportunities to increase the resilience of target groups. Best practices from phase 1 will be scaled up to other regions.
Facilitating Safe and Skilled Migration on the Central Asia - Russian Federation/Kazakhstan Corridor
01.12.2020
- 31.12.2025
Labor migration to Russia and Kazakhstan constitute a lifeline for millions of families in Tajikistan, Kyrgyzstan and Uzbekistan, but its poor regulation negatively affects its development benefits. The program aims at enhancing labor mobility governance along the Central Asia-Russia/Kazakhstan migration corridor. By facilitating pre-departure orientation and skills-matching interventions for prospective migrants, it will foster migrant workers’ protection and enhancethe livelihood perspectives for the poorest in Central Asia. The program builds on Swiss migration expertise and contributes to the strategic link between international cooperation and migration policy.
Health Facilities Autonomy
01.08.2020
- 31.07.2024
Strong management and leadership’s capacity of decision-makers and health managers is central for a successful health reform. The project strengthens the health management system by modernizing continuous skills development and by updating regulations towards a transparent and competency based appointment as well as performance assessment of health managers.
Mitigating the effects of the Covid-19 pandemic on migrants and their families from Central Asia .
01.08.2020
- 31.05.2021
Migrants from CA and their families are severely impacted by the Covid-19 pandemic. Hundreds of thousands stranded in the RF without income or social protection. Their families are affected too, as they depend on remittances, which do not flow anymore due to the crisis. Contributing to the IOM response plan, Switzerland ensures that migration data gaps are addressed, that the most vulnerable migrants receive assistance, and that migrants’ families get increased access to digital remittances.
Support to Vocational Education and Training (VET) Reforms in Uzbekistan
01.08.2020
- 31.12.2025
The main goal of the Support to Vocational Education and Training Reforms Project (SVRP) is to contribute to more gainful employment of VET graduates through improved access to the labour market. This will be achieved through a systemic approach supporting capacity development and better coordination among key government institutions and VET providers, by contributing to the development of better quality inputs, teacher training and by facilitating stronger participation of economic actors in the VET system.
Civil Registry System Reform Project in Tajikistan (CRR)
01.01.2020
- 31.12.2023
SDC assists the Ministry of Justice in its efforts to replace the paper-based civil registry system with a more efficient electronic civil registry system. This new system and the planned outreach activities will help people across the country in obtaining their vital documents faster and in better quality from the civil registry offices; this will help them to protect and claim their rights in relation to schooling, alimonies, migration, healthcare and even voting. Moreover, the new civil registry system will also help the government to better plan and monitor its services provided to the population including in the education, health and labor sector.