Colombie

Les priorités thématiques de la DDC en Colombie portent sur la fourniture de services de base, ainsi que la protection des victimes du conflit. L’accès à l’eau, sa gestion et l’assainissement représentent les autres axes d’engagement de la DDC dans ce pays.

Carte de la Colombie
© DFAE

En 2012, le gouvernement a annoncé le lancement de négociation en vue de mettre fin au conflit avec la guérilla des Forces Armées Révolutionnaires de Colombie (FARC). Ce processus a conduit à l’adoption d’initiatives législatives comme la loi de restitution des terres des victimes du conflit. Ces négociations ont reçu un écho positif au niveau national et international, mais des milieux s’y opposent et la violence organisée reste un thème d’actualité dans le pays. Les activités de la DDC reposent principalement sur la situation humanitaire préoccupante des victimes du conflit. La stratégie générale vise à contribuer aux processus pour surmonter le conflit armé et appuyer le processus de réconciliation. Elle s’appuie sur diverses modalités de coopération, telles que partenariat bilatéral et multilatéral, ainsi que des actions directes.

Aide humanitaire

Services de base en faveur de la population victime du conflit

L’aide humanitaire d’urgence couvre les besoins élémentaires des populations affectées par le conflit. Elle porte notamment sur l’accès à l’eau potable, la sécurité alimentaire et les soins de base. Les moyens de subsistance des populations vulnérables sont ainsi assurés, tout comme le renforcement de leurs capacités institutionnelles et organisationnelles, pour leur permettre de participer aux processus de réconciliation. La DDC est particulièrement active au niveau rural.

Aide humanitaire

Gouvernance foncière

Protection des victimes du conflit: processus de restitution des terres

Adopté en 2011, la loi relative aux victimes et à la restitution des terres contient plusieurs mécanismes de protection, en faveur de la population civile. Ces mécanismes s’inspirent de l’approche «Ne pas nuire» qui veille à ce que l’aide octroyée ne constitue pas une source de conflit supplémentaire entre les parties. Concrètement, cette approche s’articule autour de trois axes:

  • le renforcement institutionnel
  • le développement des capacités individuelles
  • la gestion du savoir

Le Ministère de l’agriculture est chargé de l’application de la loi selon cette approche, avec l’expertise de l’Université nationale de Colombie et l’organisation américaine «CDA-Collaborative Learning Projects».

Engagement dans des contextes fragiles et prévention de conflits

Eau

Garantir l’accès à l’eau pour les populations vulnérables, améliorer l’assainissement et la gestion de l’eau

La population, particulièrement dans les régions rurales, a droit à un accès durable à l’eau. L’assainissement doit également pouvoir être garanti. Dans le cadre d’un partenariat public-privé, des entreprises suisses et colombiennes ont effectué des recherches sur la consommation en eau des ménages. Les conclusions de ces études ont permis d’initier un projet-pilote pour promouvoir une meilleure gestion de l’eau. Les connaissances acquises dans la mise en œuvre du projet-pilote ont permis de lancer, en 2012, une seconde phase avec sept grandes entreprises colombiennes. Le projet est coordonné par le Centre national pour une production plus propre (CNPP).

Eau

Histoire de la coopération

De l’aide humanitaire à l’appui à la transition

En 2001, la DDC a ouvert un bureau à Bogota avec un programme humanitaire pour améliorer les conditions de vie des victimes du conflit armé. Depuis 2009, la Colombie est un pays prioritaire de la DDC.

Projets actuels

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Colombia: MIRE+, Assistance to Victims of Violence

01.10.2023 - 31.03.2025

The humanitarian crisis in Colombia continues despite growing efforts towards peace. Armed groups fighting for territory and valuable natural resources inflict extreme harm on rural and ethnic communities. In line with the Swiss interest to respond to humanitarian crises, SDC remains dedicated to supporting these communities, enhancing their individual and collective resilience. The project integrates humanitarian action with a developmental and peace orientation (nexus).


Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)

01.01.2023 - 31.12.2024

UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.


JPOs4UN Programme 2023-2028

01.01.2023 - 31.12.2028

The JPOs4UN programme aims at increasing the presence of Switzerland in the UN by augmenting the number of Swiss nationals working in SDC priority UN organizations. Switzerland directly funds partner humanitarian UN organizations to hire 11 Swiss young professionals on a three-year Junior Programme Officer contract; the Swiss foundation CINFO provides administrative support and career counselling. Swiss nationals add to a qualified and diverse UN workforce to implement the Agenda 2030.


Regional Protection and Migration Programme

01.05.2022 - 15.11.2025

Latin America faces the second largest forced displacement crisis in the world with 7.1 million people forcibly displaced from Venezuela, Central America, the Caribbean and other continents. 6.2 million more are displaced in their own country. Persons in human mobility need protection against gender-based violence, exploitation and exclusion. In Colombia, Ecuador and Peru, Switzerland addresses causes and consequences of displacement, providing aid, striving for integration and supporting actors to protect the most vulnerable.


Integrated Mine Action Program Phase 1: 2021-2025

01.07.2021 - 31.03.2025

SDC will continue supporting Colombia to meet its international commitment to be free of landmines by 2025 (Ottawa Treaty), thereby contributing to the Peace Agreement and the 2030 Agenda. The first phase (2021-2023) of the Mine Action Programme will assist mine victims and affected communities with demining operations, protection measures and socioeconomic recovery. It will also support authorities in leading and coordinating the Mine Action sector.


El Agua Nos Une - Water stewardship: evidence-based decisions

01.01.2021 - 31.03.2026

Based on Switzerland’s decade long experience on private sector engagement and empowerment of public institutions, El Agua Nos Une programme focuses on strengthening evidence-based decisions for better water governance, in 4 Latin American countries. It envisions systemic change towards corporate water use efficiency and pollution mitigation, mobilizing stakeholders and investments in ecosystem preservation; contributing to a more equitable society and responsible water use.


Nature Finance 2.0

01.01.2023 - 31.12.2026

The Nature Finance 2.0 project aims to enhance commercial banks and regulators' capacity to manage natural capital risks and opportunities. These institutions in turn set the market conditions for the ‘real economy’ sectors that they finance or regulate, shifting incentives toward sustainability.


City Resilience Program, Phase II

01.12.2022 - 31.12.2027

The City Resilience Program scales up the resilience of cities against adverse impacts of disasters and climate change. It does so by supporting risk-informed und multisector planning efforts, identify suitable interventions and investments that enhance the resilience of cities, and supports their bankability and access multiple financing sources.



IDB Amazon MDTF

01.10.2022 - 30.09.2026

The IDBs Amazon Bioeconomy and Forest Management Multidonor Trust Fund is dedicated to protect the amazon forest and to sustainably empowering its communities.


Swiss Platform for Sustainable Cocoa, Phase II

01.07.2022 - 30.06.2026

Phase II of SECO’s support to SWISSCO focuses on leveraging the resources of all supply chain partners with the aim of effectively implementing SWISSCO’s Roadmap 2030, addressing key SDG themes such as farmers’ income, child labour, deforestation-free and climate-friendly production, transparency and traceability, innovation, and gender equality.


Global Financial Infrastructure Programme, Phase II

01.07.2022 - 30.06.2027

The Global Financial Infrastructure Programme fosters financial inclusion of individuals and responsible access to finance for SMEs through financial infrastructure reforms in SECO and SDC partner countries. It focuses on strengthening credit information systems, secured transaction reforms, as well as insolvency and debt resolution.

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