Corne de l’Afrique (Somalie, Éthiopie, Kenya)

La Suisse mène dans la Corne de l’Afrique des activités axées principalement sur la gouvernance, la sécurité alimentaire, la santé, la migration et la protection des groupes de population vulnérables. Du point de vue géographique, le programme régional se concentre sur le contexte somalien. En Éthiopie et au Kenya, il couvre également les zones semi-arides limitrophes de la Somalie. La Suisse apporte une aide d’urgence dans toute la région en fonction des besoins.

© DFAE

La Corne de l’Afrique compte parmi les régions du monde les plus fragiles et les plus exposées aux conflits. Les pays de la région figurent parmi les principaux pays d’origine et pays d’accueil de réfugiés et de personnes déplacées. Parmi les dimensions de la fragilité, il y a lieu de citer les conflits de longue durée et l’extrémisme violent, la faible gouvernance et la moindre qualité des services publics. À ces facteurs s’ajoutent les effets négatifs du changement climatique. Dans le même temps, la Corne de l’Afrique dispose de nombreux atouts qui pourraient favoriser des changements positifs dans la région. En témoignent notamment la diffusion des télécommunications mobiles, la rapidité de l’innovation numérique et une diaspora dynamique. Une génération de jeunes citoyens et citoyennes travaille de plus en plus en réseau, afin de créer de meilleures perspectives pour la région.

Le programme de coopération pour la Corne de l’Afrique fait fond sur les résultats déjà obtenus dans cette région et souligne l’engagement de la Suisse dans des contextes fragiles. Ainsi, la Suisse soutient notamment la fourniture de services et aide à rétablir la confiance dans les institutions publiques. Elle s’emploie également à agir sur les causes profondes des conflits et de la pauvreté qui fragilisent la région. Ce faisant, elle promeut la transformation des conflits et l’intégration régionale. Dans le cadre de ces efforts, la Suisse appuie également l’action de l’Autorité intergouvernementale pour le développement (IGAD), la seule organisation régionale de la Corne de l’Afrique.

Bonne gouvernance

Renforcer la confiance de la population dans les institutions publiques

En collaboration avec les autorités somaliennes et de ses partenaires multilatéraux, la Suisse aide l’État somalien, ses États membres fédéraux et les municipalités somaliennes dans la mise en place de structures étatiques. Elle encourage la fourniture de services publics (eau, santé, marchés, routes et éducation) au niveau des autorités locales et de district, et permet ainsi de restaurer la confiance de la population dans les institutions publiques locales. Les fonds de développement local gérés par les communautés rurales sont considérés comme un modèle de décentralisation fiscale.

Bonne gouvernance

Sécurité alimentaire

Renforcer les communautés des zones arides

Les zones arides sont peuplées d’agriculteurs et d’éleveurs, qui sont régulièrement touchés par la sécheresse et la famine, comme l’est aussi leur bétail. La Suisse considère que le renforcement de la résilience des communautés pastorales et agropastorales constitue sa contribution la plus importante à la sécurité alimentaire, le but étant de créer des moyens de subsistance plus stables tout en aidant à assurer l’approvisionnement de base des populations dans les situations d’urgence. À cet effet, elle favorise notamment une meilleure productivité de l’élevage et de l’agriculture par l’introduction de pratiques adaptées au climat.

Agriculture et sécurité alimentaire

Santé

Favoriser l’accès aux soins médicaux de base

La Suisse contribue à la mise en place d’un système de santé durable dont puissent bénéficier les groupes de population défavorisés en Somalie, en Éthiopie et au Kenya. Elle soutient à cet effet les communautés pastorales et agropastorales afin qu’elles aient accès à des soins médicaux et vétérinaires de meilleure qualité. Par ailleurs, la Suisse favorise la fourniture de services de santé spécifiquement destinés à améliorer la santé maternelle et infantile. Elle oeuvre également en faveur de la protection des victimes de violences basées sur le genre.

La santé – Facteur essentiel de développement

Migration

Améliorer la protection des personnes déplacées et exploiter le potentiel de développement

De nombreux migrants et migrantes transitent par la Corne de l’Afrique chaque année. En raison de leur vulnérabilité, ces populations ont besoin d’une protection particulière. Elles incluent les réfugiés, les déplacés internes, les demandeurs d’asile, les victimes de la traite des êtres humains et les personnes en quête d’une vie meilleure pour elles et leur famille. La Suisse répond aux besoins de protection des personnes migrantes ainsi que de leurs communautés d’accueil par le développement des capacités, la sensibilisation, la formation des fonctionnaires gouvernementaux, l’amélioration des infrastructures et l’aide d’urgence. L’objectif à long terme est de rendre les communautés affectées par le déplacement autonomes. Afin d’offrir aux réfugiés et aux déplacés internes des perspectives à long terme, la Suisse aide les autorités des pays de la Corne de l’Afrique à trouver des solutions durables pour eux.

Migration

Approche et partenaires

Conformément à sa politique en la matière, la Suisse prend en considération les questions de genre et encourage l’égalité entre hommes et femmes. Elle œuvre aussi pour un système responsable de répartition des fonds publics. Par ailleurs, elle adopte une approche globale qui associe les instruments d’aide humanitaire et de coopération au développement avec des mesures politiques et diplomatiques et des instruments relatifs à la migration et à la sécurité. Elle travaille avec un grand nombre de partenaires selon différentes modalités:

  • ONG et institutions suisses
  • Ministères, autorités au niveau de la province, du district ou de la localité, IGAD (instruments régionaux et nationaux ainsi que fonds de développement locaux)
  • ONG et institutions locales et internationales
  • Partenaires multilatéraux: CICR, PAM, HCR, OCHA, FAO, PNUD, OMS. Le soutien à ces partenaires prend la forme de contributions financières ou de détachements d’experts et d’expertes du Corps suisse d’aide humanitaire
  • Secteur privé local
  • Autres pays donateurs

Liens

Projets actuels

Objet 1 – 12 de 73

Horn of Africa: One Health Units for Humans, Environment, Animals and Livelihoods

01.09.2024 - 30.06.2032

The project aims at improving the well-being of targeted pastoral communities challenged with inadequate access to basic health/veterinary services and environmental conditions in Somalia, Ethiopia and Northern Kenya through integrated health service delivery for both pastoralists and their livestock. The project will contribute to stability and vulnerability’s reduction of citizens in the region, thereby reducing their displacement/migration which is in the interest of Switzerland and the international community.


Building Regional and National capacities for improved Migration Governance in the IGAD Region

01.07.2023 - 31.08.2027

The Horn of Africa is of high interest for Switzerland in terms of migration policy. Swiss support to the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) and its Member States will contribute to improve their migration governance capacities so as to enable the organisation to effectively implement regional, continental and global regulatory standards for the protection of refugees and vulnerable migrants in the region.


Sustainable Natural Resources Management (NRM) for Enhanced Pastoralist Food Security in the Borana Zone, Ethiopia.

01.01.2023 - 31.12.2027

Natural resources, particularly water and pasture, are among the key determinants of pastoralist livelihoods’ sustainability. The proposed Project contributes to the outcomes of the SDC’s Food Security Domain as stipulated in the Swiss Cooperation Strategy Horn of Africa. It aims at improving pastoralist food security and adaptive capacities in the lowlands of Borana Zone, Southern Ethiopia, through enhancing the sustainable management of natural resources.


SIRA - Somalia Information and Resilience Building Action

01.01.2023 - 31.12.2025

Rangeland degradation, drought and other effects of climate change are further exacerbating food insecurity in Somalia. Through the present intervention the communities’ resilience is increased by enhancing climate sustainable livestock production, fodder productivity and public service delivery leading to improved household incomes. Switzerland aims to support communities’ capacities to cope with climatic shocks and as such contributes to stability and peace in Somalia.


Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)

01.01.2023 - 31.12.2024

UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.


RLP - Horn of Africa Regional Livestock Program

01.12.2022 - 31.12.2026

Pastoralist communities in the Horn of Africa (HoA) rely on livestock as their main livelihood source. They face multiple pressures of climate change, degraded natural resources, and conflicts. The program will support historically underdeveloped pastoralist cross-border communities of Somalia, Ethiopia, and Kenya to become more climate resilient and derive sustainable livelihoods from inclusive livestock market systems. The intervention takes a regional approach – linking production, markets, and policy.


Nonviolent Peaceforce: Community-based Protection and Peacebuilding

01.11.2022 - 31.10.2024

The project will contribute to overall peace and security of targeted communities by addressing key civilian safety and security concerns, including child protection, intra-inter-communal violence, SGBV, women’s protection and empowerment, youth participation, community participation and general protection and peacebuilding. Interventions will focus on trust building and inclusion, enhancing capacities of existing community-based protection mechanisms including Women protection Teams and Youth Protection Teams, and Peace Committees, and restoring confidence in peaceful relations at community levels.


Inclusive and accountable governance

01.07.2022 - 30.06.2026

Switzerland has been supporting inclusive politics in Somalia since 2018. Much has been achieved but additional efforts are needed to address the contentious political settlement issues through an inclusive and accountable process. Through support to the UN, think tanks and the Somali NGO Consortium, Switzerland contributes to enhancing inclusive state-society relations, gradually leading to power and resource sharing agreements that are more responsive to the needs of citizens and contributing to peace and stability. 


Skills for Employment Tanzania (SET)

Beekeeping training in Mvomero District, Morogoro Region.

01.07.2022 - 30.06.2026

The project enhances youth (self-) employment by improving the Vocational Skills Development system. It supports the government and private stakeholders to expand access to quality training that matches the demand from both the economy and youth. Building on Swiss expertise, the project improves relevance of labour market data for curricula development, enhances the quality of vocational teachers, and provides access to tailored practical vocational trainings for youth, in particular women, including young mothers.


Tanzania Cultural Programme Phase 1

Nafasi Art Space

01.05.2022 - 31.12.2025

Switzerland supports Nafasi Art Space to foster cultural expressions, stimulate public engagement and enhance outreach of cultural productions. Young cultural managers are capacitated to improve the quality of cultural initiatives and micro grants are provided to amplify outreach. Furthermore, capacities of emerging cultural spaces, particularly in underserved regions, are strengthened to contribute to an accessible and inclusive cultural scene.


KENYA - Strengthening Livestock Sector in Arid and Semi-Arid Lands (ASAL) Counties

01.04.2022 - 31.03.2026

60% of the population in northern Kenya depends on livestock production in an environment of recurrent droughts and natural resource-based conflicts. The programme will contribute to poverty reduction, improved resilience to shocks and enhanced socio-economic inclusion of pastoralist and agro-pastoralist men and women by supporting climate-smart livestock production, improving rangelands management and promoting peaceful coexistence of communities.


Single Phase - City-to-City Partnership Hawassa – Lugano

01.01.2022 - 31.12.2026

This contribution supports an innovative Swiss-Ethiopian municipal twinning partnership to enhance capacity at the sub-national level to manage access to drinking water in good quantity and quality according to the Sustainable Development Goal 6.1 and 6.3 in underserved communities. The partnership will be accompanied by a research and education component, involving local and Swiss innovative university partnerships.

Objet 1 – 12 de 73