Macédoine du Nord
Ambassade | |
Mission / Délégation / Représentation permanente | |
Consulat général | |
Représentation honoraire | |
Bureau de coopération | |
Bureau de contribution | |
Ambassade avec Bureau de coopération | |
Ambassade avec Centre consulaire régional |
|
Swiss Business Hub | |
Swissnex | |
Ville | |
Capitale | |
Frontière controversée | |
Rivière | |
Lac |
La République de Macédoine du Nord est un État multiethnique dont la population est estimée à environ deux millions d’habitants. Après une transition précoce vers une économie de marché, la Macédoine du Nord a réalisé des progrès visibles en matière de développement économique et social. Parmi les États des Balkans occidentaux, le pays est rapidement devenu candidat à l’intégration euro-atlantique. Il doit néanmoins encore mettre en œuvre des réformes pour renforcer la gouvernance démocratique, soutenir un développement économique inclusif et traiter les problèmes environnementaux les plus sérieux.
APD bilatérale de la Suisse |
2022 |
2023 |
2024 * |
---|---|---|---|
Direction du développement et de la coopération (DDC) |
|
|
|
Coopération bilatérale au développement |
8.22 |
10.83 |
12.05 |
Aide humanitaire |
- |
- |
- |
Secrétariat d’Etat à l’économie (SECO) |
|
|
|
Coopération et développement économiques |
3.50 |
5.99 |
6.41 |
Division Paix et droits de l’homme (DPDH) |
|
|
|
Gestion civile des conflits et droits de l’homme |
- |
0.01 |
- |
Total DDC/SECO/DPDH |
11.72 |
16.83 |
18.46 |
Autres départements et offices fédéraux |
|
|
|
Autres divisions du DFAE (DOI, DASF, etc) |
- |
- |
.. |
Réseau extérieur du DFAE |
1.08 |
- |
.. |
Secrétariat d’Etat aux migrations (SEM) |
- |
- |
.. |
Secrétariat d’Etat à la formation, à la recherche et à l’innovation (SEFRI) |
0.04 |
0.05 |
.. |
MétéoSuisse |
- |
- |
- |
Département fédéral de la défense, de la protection de la population et des sports (DDPS) |
- |
- |
- |
Office fédéral de l'environnement (OFEV) |
- |
- |
.. |
Office fédéral de la statistique (OFS) |
- |
- |
- |
Office fédéral de la santé publique (OFSP) |
- |
- |
- |
Secrétariat d'Etat aux questions financières internationales (SFI) |
- |
- |
- |
Total des autres offices fédéraux |
1.12 |
0.05 |
- |
Cantons et communes |
- |
.. |
.. |
Total |
12.84 |
16.88 |
18.46 |
État au 02.04.2024
* prévision; total des données disponibles
.. = non disponible | – = montant nul ou montant < 5'000 CHF
Gouvernance démocratique
Dans le domaine de la gouvernance démocratique, le programme de la coopération suisse en Macédoine du Nord vise à renforcer la capacité démocratique des institutions exécutives et législatives et à donner à la société civile les moyens d’agir. Le soutien de la Suisse encourage les autorités centrales et locales à mieux rendre compte de leur action, et les aide à devenir plus transparentes et inclusives. La Suisse œuvre parallèlement en faveur de la participation des citoyens aux processus décisionnels locaux et régionaux.
Réformes de l’Etat et de l’économie
Développement économique durable
Le soutien de la Suisse dans le secteur économique vise à améliorer les perspectives d’emploi et à créer une croissance économique durable. Il aide les demandeurs d’emploi à accéder au marché du travail grâce à des programmes de formation professionnelle adaptés aux besoins du marché. Dans le même temps, il encourage le développement du secteur privé, en particulier des start-up, afin de créer un meilleur accès à de nouveaux marchés et des chaînes de valeur générant des revenus plus importants. La Suisse participe également activement aux efforts visant à améliorer les conditions de travail en encourageant les employeurs à offrir des emplois décents et inclusifs.
Développement du secteur privé et services financiers
Environnement et services d’utilité publique durables
Les ressources naturelles et la richesse de la biodiversité du pays sont considérées comme un atout majeur de son développement. La Suisse fournit une assistance technique et des investissements aux effets catalyseurs en faveur de la transformation numérique et d’infrastructures et équipements résilients au changement climatique et à faibles émissions de carbone. Elle permet ainsi aux municipalités de proposer aux citoyens des services d’utilité publique de haute qualité, fiables et efficaces.
Des services publics durables, une meilleure gestion des ressources naturelles et une résilience accrue des communautés face aux catastrophes naturelles augmenteront l’attrait et la compétitivité des zones urbaines et rurales, et contribueront à une croissance économique stable ainsi qu’à une meilleure qualité de vie.
L’eau – Une ressource vitale menacée
Approche et partenaires
Le programme de coopération 2021-2024 est mis en œuvre conjointement par la Direction du développement et de la coopération (DDC) et le Secrétariat d’État à l’économie (SECO). Les activités de coopération menées par la Suisse sont fondées sur des accords formels avec le gouvernement. La Suisse participe à des programmes multi-donateurs et passe des contrats avec des organisations de la société civile macédoniennes et suisses, des organisations internationales, des cabinets de conseil et des entités du secteur privé. Un accent particulier est placé sur le renforcement des systèmes nationaux et l’établissement de partenariats avec de nouveaux acteurs du changement, par exemple au moyen de l’engagement avec le secteur privé et des co-financements.
Les principaux partenaires de la Suisse en Macédoine du Nord:
- Ministères et gouvernements locaux
- Parlements nationaux et locaux, administration parlementaire
- Organisations de la société civile, par exemple les médias
- Secteur privé
- ONG locales et internationales
- Organisations et donateurs bilatéraux et multilatéraux, par exemple le PNUD et ONU Femmes
Liens
Documents
Programme de coopération suisse Macédoine du Nord 2021-2024 (PDF, 32 Pages, 3.4 MB, Anglais) (en)
Flyer Programme de coopération suisse Macédoine du Nord 2021-2024 (PDF, 3 Pages, 1.1 MB, Anglais) (en)
Études et évaluations Macédoine
Factsheet Balkans occidentaux (en) (PDF, 1 Page, 548.7 kB, Anglais)
Projets actuels
Increasing Market Employability (IME)
01.09.2024
- 31.12.2026
North Macedonia’s economy is characterised by persistently slow growth rates as a result of low productivity due to outdated practices and scarce labour force due to high emigration. To address this, Switzerland, through its Increasing Market Employability project, supports small and medium-sized enterprises in sustainable agribusiness and tourism to become more competitive and environmentally sustainable by improving their products and services, while creating decent employment. The duration of the project is extended until 31.12.2026.
Electoral Support Programme
01.01.2024
- 31.12.2027
Switzerland has positioned itself as the main international partner in supporting electoral administration for enhanced conduct of presidential, parliamentary, and local elections, including support to political actors in North Macedonia. The program aims to improve conditions and capacities for democratic and credible elections through engaging with party leaders, fostering youth and women political participation, and enhancing civil society role in improving transparency and accountability of political parties and their elected representatives.
NMAC: Culture for Development
07.08.2023
- 30.11.2028
A strong independent cultural sector contributes to safeguarding universal democratic values, strengthens critical thinking and promotes social cohesion and inclusion. However, its potential in North Macedonia remains underutilized due to limited capacities and financial resources. Switzerland will support the independent cultural scene to develop quality production, to become more strategic, to improve their financial basis and predictability, promoting dialogue and democratic participation.
Civil Society Support Facility
01.04.2023
- 31.12.2026
Switzerland renews a multi-year support to strengthen the capacities of civil society organizations in North Macedonia, to improve the inclusiveness of decision-making processes and increase the transparency of state institutions. The final phase (2023-2026) of this project aims to increase citizen support for civil society organizations, to enhance the capabilities of these organizations, and to diversify their funding base. To improve sustainability, the project implementation has been transferred to the national partner organization.
Promoting Gender Responsive Policies and Budgets
01.04.2023
- 31.03.2026
Switzerland, through a contribution to UN Women for 2023-2026, supports central and local governments of North Macedonia to advance gender equality through gender-responsive legislation and by practicing gendered budgeting processes: citizens, especially women, and civil society organizations will be strengthened to exercise their voice in decision-making through policy dialogue. Oversight institutions will also be capacitated to better monitor the implementation of gender-responsive budgeting processes.
Strengthening Municipal Resilience to Corruption
15.12.2022
- 31.10.2028
This intervention aims to reduce the space for corruption on municipal level through support to mayors, municipal councils and administration in municipalities willing to engage in anticorruption efforts. The project will help state institutions to create or improve and implement mechanisms, policies and legislation to address high-corruption risks priority areas e.g. procurement, urban planning, licensing. It will target also the CSOs (citizens) and the media to raise their awareness and capacities to recognize corruption and know their rights.
Groundwater Management, Use and Protection Programme (GWP)
20.07.2022
- 31.12.2027
Despite its vital importance for people, economy and environment, groundwater (GW) in North Macedonia is increasingly under pressure from pollution and unsustainable use in a changing climate. With Swiss expertise and support, the GWP will establish the basis for a long-term transformation of the GW management by building stakeholders’ capacities, securing the necessary collaboration mechanism, improving legislative and planning framework.
Education for Employment
01.07.2022
- 30.06.2026
The project addresses the high youth unemployment rate in North Macedonia (33%), caused by the mismatch of the skills provided by the education system and those required by the economy. The project will support the Ministry of Education and Science and the private sector to strengthen the newly established dual school- and company-based vocational education and training system.
Empowering Municipal Councils
01.04.2022
- 31.03.2027
Municipal Councils have, according to the legislation, a very important role to play in local governance. However, councillors often lack the necessary knowledge to fulfil their responsibilities. Through the project, capacities of councillors will be enhanced, citizen participation in decision making promoted and legal framework adjusted, enabling councillors to fulfil their role and to become more independent from the executive branch.
NMAC: Modernisation project
01.04.2022
- 31.10.2028
The most persistent bottleneck in North Macedonia’s economic development is the low productivity of businesses resulting in their limited capacity to offer decent jobs. Switzerland, through its Modernisation Project (MP) will tackle this by supporting the development of an ecosystem for businesses to modernize. Using business diagnostics to identify productivity bottlenecks will enable businesses to invest strategically in modernisation, leading to increased productivity, improved environmental efficiency and decent jobs.
Smart Packaging Waste Management
01.11.2021
- 31.12.2024
The prevalent improper management of waste in North Macedonia is a pressing environmental topic and a top priority of the Government. SDC supports North Macedonia by engaging with the non-profit private sector packaging recovery organization Pakomak to enhance the effectiveness, efficiency and transparency of the national packaging waste recovery system through the digitalisation of the primary selection and collection process.
Sustainable and Inclusive Balanced Regional Development
01.10.2021
- 30.09.2025
The level of development among the 8 regions in North Macedonia is highly unequal. This misbalance directly affects the wellbeing of citizens living in less developed areas. SDC supports North Macedonia by working on the country system, to improve the national legal framework for planning, monitoring and evaluation of balanced regional development (BRD) ensuring greater allocation of funds for BRD, hence improving the living conditions for all citizens, especially in the underdeveloped regions.