Negli Stati dell’Asia centrale (Kirghizistan, Tagikistan e Uzbekistan) la Svizzera è attiva nei settori dell’acqua, del buongoverno e dello sviluppo economico sostenibile, promuove misure per mitigare le conseguenze del cambiamento climatico e sostiene la cooperazione regionale.
Asia centrale (Kirghizistan, Tagikistan, Uzbekistan)
Ambasciata | |
Missione / Delegazione / Rappresentanza permanente | |
Consolato generale | |
Rappresentanza onorara | |
Ufficio di cooperazione | |
Ufficio preposto al contributon | |
Ambasciata con Ufficio di cooperazione | |
Ambasciata con Centro consolare regionale |
|
Swiss Business Hub | |
Swissnex | |
Città | |
Capitale | |
Confini contesi | |
Fiume | |
Lago |
L’Asia centrale è composta da Kazakstan, Kirghizistan, Tagikistan, Turkmenistan e Uzbekistan, cinque Paesi che sono diventati indipendenti nel 1991 con la dissoluzione dell’Unione Sovietica e che, pur essendosi sviluppati in maniera diversa, devono affrontare sfide simili, come un limitato accesso ai processi decisionali pubblici e difficoltà nel promuovere un’economia diversificata. Il cambiamento climatico influirà in modo determinante sulla disponibilità di acqua nella regione. In Asia centrale la Svizzera si impegna per la pace, la prosperità e la coesione sociale e sostiene progetti tesi ad attenuare le conseguenze del cambiamento climatico. In questo si orienta agli Obiettivi di sviluppo sostenibile (OSS) dell’Agenda 2030 delle Nazioni Unite.
APS bilaterale della Svizzera |
2022 |
2023 |
2024 * |
---|---|---|---|
Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC) |
|
|
|
Cooperazione bilaterale allo sviluppo |
28.58 |
30.75 |
28.75 |
Aiuto umanitario |
1.06 |
1.64 |
1.60 |
Segreteria di Stato dell'economia (SECO) |
|
|
|
Cooperazione e sviluppo economici |
21.66 |
20.97 |
23.47 |
Divisione Pace e diritti umani (DPDU) |
|
|
|
Gestione civile dei conflitti e diritti umani |
0.29 |
0.16 |
- |
Totale DSC/SECO/DPDU |
51.59 |
53.52 |
53.82 |
Altri uffici federali |
|
|
|
Altri divisioni del DFAE (ASAF, AIO, etc) |
- |
- |
.. |
Rete esterna del DFAE |
3.63 |
- |
.. |
Segreteria di Stato della migrazione (SEM) |
- |
- |
.. |
Segreteria di Stato per la formazione, la ricerca e l’innovazione (SEFRI) |
- |
- |
.. |
MeteoSvizzera |
- |
- |
- |
Dipartimento federale della difesa, della protezione della popolazione e dello sport (DDPS) |
- |
- |
- |
Ufficio federale dell'ambiente (UFAM) |
0.78 |
1.04 |
.. |
Ufficio federale di statistica (UFS) |
- |
- |
- |
Ufficio federale della sanità pubblica (UFSP) |
- |
- |
- |
Segreteria di Stato per le questioni finanziarie internazionali (SFI) |
- |
- |
- |
Totale altri uffici federali |
4.41 |
1.04 |
- |
Cantoni e comuni |
0.08 |
.. |
.. |
Totale |
56.08 |
54.56 |
53.82 |
Data status at 02.04.2024
* previsto; totale dei dati disponibili
.. = non disponibile | – = importo nullo o importo < 5'000 CHF
Acqua, infrastrutture idriche e cambiamento climatico
Utilizzo sostenibile della preziosa risorsa
La Svizzera sostiene gli Stati dell’Asia centrale nell’adottare congiuntamente misure basate su dati scientifici per promuovere un impiego delle scarse risorse idriche che sia resiliente al cambiamento climatico, sostenibile e inclusivo. La popolazione deve essere protetta dalle catastrofi naturali, avere accesso ad acqua potabile e poter fruire di sistemi di eliminazione delle acque di scarico. La Svizzera promuove dunque una pianificazione e un utilizzo sostenibili dei bacini fluviali nonché l’introduzione del principio della gestione integrata delle risorse idriche (IWRM) nelle legislazioni nazionali. Promuove inoltre la cooperazione transfrontaliera nel settore idrico e la diplomazia dell’acqua.
Buongoverno, diritti umani e servizi pubblici
Buongoverno inclusivo e responsabile
Il contesto nazionale e politico dei singoli Stati dell’Asia centrale presenta notevoli differenze ed è per questo che il portafoglio svizzero in materia di governance è altrettanto diversificato. Nei tre Paesi nei quali è attiva, la Svizzera opera per far sì che la popolazione partecipi ai processi decisionali pubblici che la riguardano, conosca i propri diritti e possa esprimere la propria opinione. Sostiene inoltre le autorità locali affinché il loro operato sia più efficace e trasparente, e difende le minoranze etniche e altri gruppi particolarmente vulnerabili della popolazione.
Sviluppo economico sostenibile
Imprese verdi e opportunità per tutti
L’economia dell’Asia centrale è stata gravemente colpita dalla pandemia di COVID-19. La Svizzera sostiene la ripresa e la ricostruzione di un’economia resiliente e inclusiva in questi Paesi. A tal fine, promuove riforme che favoriscano migliori condizioni economiche, aiuta le PMI a creare posti di lavoro e si impegna per plasmare un settore finanziario responsabile, inclusivo e trasparente, oltre a sostenere la formazione di lavoratrici e lavoratori in settori rilevanti per il mercato.
Approccio e partner
La Svizzera appoggia le riforme in corso in Asia centrale dall’inizio degli anni 1990 e coordina strettamente le proprie attività con i partner coinvolti.
La strategia di cooperazione 2022–2025 viene attuata dalla Direzione dello sviluppo e della cooperazione (DSC) e dalla Segreteria di Stato dell’economia (SECO).
Partner importanti della Svizzera in Asia centrale:
- organizzazioni non governative locali e internazionali
- organizzazioni multilaterali, come il PNUS, le banche di sviluppo (BERS, AsDB) e le istituzioni di Bretton Woods
- organizzazioni della società civile
- partner nazionali del settore pubblico e dell’economia privata
Links
L’acqua: una risorsa vitale minacciata
Sviluppo del settore privato e servizi finanziari
Istruzione di base e formazione professionale
Cooperazione internazionale Kirghizistan-Svizzera
Cooperazione internazionale Tagikistan-Svizzera
Cooperazione internazionale Uzbekistan-Svizzera
Impegno della SECO in Tagikistan
Impegno della SECO in Kirghizista
Relazioni bilaterali Svizzera–Kirghizistan
Documenti
Progetti attuali
Tajikistan UNDRR - Strengthening Resilience to Disasters and Climate Change in Tajikistan (SRDCT)
01.09.2024
- 28.02.2026
Tajikistan is highly vulnerable to natural hazards and climate impacts, thus strengthening resilience needed as fundament for sustainable development. The intervention will contribute to (i) sustainable and effective mechanisms and instruments to improve risk governance through the national DRR platform, (ii) improved risk knowledge through robust loss data collection and recording, and (iii) preparedness measures through support to multi-hazard Early Warning Systems and risk information.
Public Service Improvement (PSI) in the Kyrgyz Republic
01.08.2024
- 31.07.2028
To improve people's quality of life, municipalities need to deliver efficiently and effectively services such as safe drinking water, waste collection, cultural facilities in a socially inclusive and gender responsive manner. In rural Kyrgyzstan, their capacities still need to be improved in a sustainable way. To achieve this, the project will develop the municipalities' support system which shall then provide adequate counseling and training to those municipalities today and in the long run.
Strengthening local governance and civic space in Uzbekistan
01.05.2024
- 31.12.2028
The programme will strengthen inclusive local governance, gender-based violence prevention and the civic space in Uzbekistan. It promotes an active civil society and civic engagement of youth and vulnerable groups at local level (locally-led development). Switzerland brings high credibility in local governance and human rights and acts as convenor and bridge builder. The multi-stakeholder set up with UN, non-governmental organizations and local authorities offers a variety of entry points, allowing agile steering in the complex political environment.
National Water Resources Management Project in Uzbekistan (NWRM)
01.01.2024
- 31.12.2027
The project supports the water sector reform through the development and operationalization of strategic and regulatory framework based on a full-fledged integrated water resources management approach, embracing all water users and multi-actors’ space aligned with administrative changes. This will allow to achieve climate change resilience, food and water security, increased water productivity and improved livelihoods of the rural population in Uzbekistan.
Strengthening Water and Sanitation and Protection of Water Resources in Uzbekistan
01.12.2023
- 31.12.2026
The project will strengthen Uzbekistan in water and sanitation with a focus on protection of water resources. This contribution is designed in the frame of the UNECE led and implemented Assistance and Cooperation Program and shall support Uzbekistan’s accession to and implementation of the Protocol on Water and Health and the Industrial Accidents Convention as part of protecting human health, well-being and the environment through improving water management, the protection of water eco-systems, and reducing water-related diseases.
Climate Resilience Develoipment in Tajikistan
15.11.2023
- 13.11.2027
The contribution to the HELVETAS project aims at building resilience of livelihoods of the rural communities of Khatlon region, vulnerable to climate change. The population and particularly women and youth will engage in management, regeneration and protection of their natural resources and biodiversity while implementing disaster risk reduction measures.
Human Rights Grants (HRG) program in Tajikistan
01.10.2023
- 30.11.2025
The Human Rights grants program will support local and international organizations working in Tajikistan on acute Human Rights issues. The program will provide cofunding opportunities to selected projects related to child rights, freedom of press, human rights in custody, prevention of gender-based violence and the rights of migrants/refugees.
Contribution to UNESCO project: Empowering the government and citizens of Uzbekistan by strengthening access to information, accountability of institutions and media competence
01.10.2023
- 30.09.2026
The project will strengthen citizen’s access to information, accountability and transparency of governmental institutions and enhance the quality of the media and information landscape in Uzbekistan. UNESCO as implementing partner has a solid partnership with the government and supports ongoing legislative reforms with expertise, ensuring alignment with international standards, capacity building for key government stakeholders (incl. judiciary, law enforcement bodies) and media competence of professionals.
Contribution to OHCHR capacity strenght
01.10.2023
- 31.12.2025
The project aims to strengthen the protection and promotion of human rights in Uzbekistan ensuring justice for victims of human rights abuses, enhancing civic space, integrating human rights principles into development and implementing UN Human Rights Mechanisms recommendation. Upon invitation by the President of Uzbekistan OHCHR has expanded its presence in the country.
Central Asia Arts and Culture Programme 2.0. (CAACP 2.0.)
01.07.2023
- 30.06.2027
The objective of the Central Asia Arts and Culture Programme (CAACP) is to foster the further development of a vibrant and open art and culture scene that contributes to preserving freedom of expression and enhancing social cohesion in the region. The CAACP offers cultural institutions and artists opportunities to create a platform that enables people, including left-behind groups, to address issues affecting their lives and contribute to positive social change.
Green Economy and Sustainable Private Sector Development
01.06.2023
- 31.05.2026
Project supports transition towards green economy, in particular in tourism and agriculture sectors. With the generous financial support provided by the Swiss and German Governments as well as the European Union (joined for the first time as co-donor), international implementing agency (GIZ) will address challenges in above sectors through improved policy framework in green economy and practices. Transforming economy towards sustainability will also create new and decent jobs.
Climate-sensitive Water Resources Management in Central Asia
01.06.2023
- 31.05.2027
The Climate Sensitive Water Resources Management in Central Asia project strengthens national and regional organisations responsible for water resource management in Central Asia to implement climate-sensitive integrated water resources management in a regionally coordinated manner. Switzerland will contribute to this initiative which is designed in the frame of the German led, GIZ implemented Green Central Asia High-Level Platform.