Aufgrund der vergangenen und anhaltenden bewaffneten Konflikte sind die humanitären Bedürfnisse im Mittleren Osten enorm. Die Schweiz stellt Hilfe und Dienstleistungen zum Schutz der von Gewalt betroffenen Bevölkerung bereit und bemüht sich um Frieden und die Prävention gewaltsamer Konflikte. Sie unterstützt nachhaltiges Wassermanagement, eine qualitativ hochwertige Bildung und die Schaffung von Einkommensquellen für Flüchtlinge, Binnenvertriebene und Migrierende. Sie engagiert sich für Aufnahmegemeinschaften im Irak, in Jordanien, im Libanon, in Syrien und in der Türkei.
Mittlerer Osten (Syrien, Libanon, Jordanien, Irak)

![]() |
Botschaft |
---|---|
![]() |
Mission / Delegation / Ständige Vertretung |
![]() |
Generalkonsulat |
![]() |
Honorarvertretung |
![]() |
Kooperationsbüro |
![]() |
Büro Erweiterungsbeitrag |
![]() |
Botschaft mit Kooperationsbüro |
![]() |
Botschaft mit Regionalem Konsularcenter |
![]() |
Swiss Business Hub |
![]() |
Swissnex |
![]() |
Stadt |
![]() |
Hauptstadt |
![]() |
Umstrittene Grenze |
![]() |
Fluss |
![]() |
See |
Der Mittlere Osten steht nach wie vor im Fokus der internationalen Gemeinschaft und der Schweiz. Vergangene und gegenwärtige Konflikte haben zu Verstössen gegen die Menschenrechte und das humanitäre Völkerrecht geführt. Die Syrienkrise hat seit 2011 das Leben von mindestens 12 Millionen Menschen beeinträchtigt. Mehr als 5,5 Millionen Syrerinnen und Syrer sind in den Nachbarländern (Libanon, Jordanien, Türkei und Irak) als Flüchtlinge registriert und 6 Millionen gelten als Binnenvertriebene. Die Zahl der Rückkehrenden ist äusserst gering. Seit Beginn des Kriegs wurde rund eine halbe Million Menschen getötet, unzählige Personen wurden festgenommen oder gelten als vermisst. Der Irak befindet sich im Übergang von einer Notsituation zu einer Wiederaufbauphase. Es gibt jedoch nach wie vor rund 1,6 Millionen Binnenvertriebene und fast 7 Millionen Menschen, die auf humanitäre Hilfe angewiesen sind. Der anhaltende Konflikt überfordert die Aufnahmegemeinschaften und Regierungen.
Das übergeordnete Ziel der Schweiz im Mittleren Osten ist die Schaffung eines sicheren Umfelds für konfliktbetroffene und verletzliche Menschen. Dabei stehen die Rettung von Menschenleben, die Stärkung der Gemeinschaften, eine Verringerung der Fragilität und Entwicklungsperspektiven im Vordergrund. Auf politischer Ebene fördert die Schweiz eine gute Regierungsführung und die Achtung der Menschenrechte, einschliesslich der Flüchtlingsrechte, sowie des humanitären Völkerrechts. Ausserdem ist sie aktiv in der Konfliktprävention und -transformation.
Bilaterale APD der Schweiz |
2021 |
2022 |
2023 * |
---|---|---|---|
Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA) |
|
|
|
Bilaterale Entwicklungszusammenarbeit |
9.36 |
2.04 |
11.80 |
Humanitäre Hilfe |
71.82 |
68.10 |
55.28 |
Staatssekretariat für Wirtschaft (SECO) |
|
|
|
Wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung |
0.11 |
0.36 |
0.22 |
Abteilung Frieden und Menschenrechte (AFM) |
|
|
|
Zivile Friedensförderung und Menschenrechte |
5.78 |
6.71 |
6.12 |
Total DEZA/SECO/AFM |
87.07 |
77.21 |
73.42 |
Andere Bundesämter |
|
|
|
Andere Abteilungen des EDA (ASAF, AIO, usw) |
0.12 |
0.21 |
.. |
Aussennetz des EDA |
5.27 |
5.22 |
.. |
Staatssekretariat für Migration (SEM) |
2.08 |
2.13 |
.. |
Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI) |
0.49 |
0.41 |
.. |
MeteoSchweiz |
- |
- |
- |
Eidg. Dep. für Verteidigung, Bevölkerungsschutz und Sport (VBS) |
- |
- |
- |
Bundesamt für Umwelt (BAFU) |
- |
- |
.. |
Bundesamt für Statistik (BFS) |
- |
- |
- |
Total andere Bundesämter |
7.96 |
7.97 |
- |
Kantone und Gemeinden |
0.70 |
.. |
.. |
Total |
95.73 |
85.18 |
73.42 |
Stand am 01.05.2023
* geplant; Gesamtbetrag aufgrund der zur Verfügung stehenden Daten
** exklusive multilaterale Beiträge an das UNO-Hilfswerk für Palästina-Flüchtlinge (UNRWA)
.. = keine Angaben | – = Betrag ist Null oder Betrag < 5'000 CHF
Schutz und Migration
Schutz der konfliktbetroffenen und verletzlichen Bevölkerung in Syrien
In Syrien gibt es wegen des anhaltenden Konflikts über 6 Millionen Binnenvertriebene. Im Durchschnitt wurden die Menschen seit Beginn der Krise zwei- bis dreimal vertrieben, was ihre Verletzlichkeit erhöht. Diese besonders gefährdeten Menschen brauchen Unterkünfte, Wasser, Bildung und andere Dienstleistungen. Die Schweiz unterstützt bedürftige Haushalte mit Geldleistungen und Schulungen, damit sie ihre Grundbedürfnisse, einschliesslich Sicherung der Lebensgrundlagen, decken können.
Katastrophenvorsorge, Nothilfe und Wiederaufbau
Wasser, Hygiene und sanitäre Anlagen
Verbesserter Zugang zu Wasser und sanitären Einrichtungen im Bekaa-Tal, Libanon
Im Libanon leben mehr als eine Million syrische Flüchtlinge. Der Druck auf natürliche Ressourcen wie Wasser ist folglich sehr hoch. Im an Syrien angrenzenden Bekaa-Tal unterstützt die DEZA die lokale Wasserbehörde bei der Überwachung des Wasser- und Abwassersystems. Die DEZA arbeitet mit dem Bekaa Water Establishment zusammen, um die Aufnahmegemeinschaften und die im Tal lebenden syrischen Flüchtlinge mit sauberem Wasser zu versorgen.
Bildung und Einkommen
Verbesserung der Qualität und Förderung integrativer Bildungssysteme
Konflikte und Vertreibungen belasten die ohnehin schon geschwächte lokale Volkswirtschaft zusätzlich. Die Schweiz will mit ihrem Engagement die wirtschaftlichen Auswirkungen abfedern, indem sie einen gerechten Zugang zu Bildung und Einkommen fördert. Durch die Stärkung der nationalen Bildungskapazitäten will sie die Lernfähigkeit von Kindern verbessern, zur Erreichung ihres Lernpotenzials beitragen und den Abschluss der obligatorischen Schule fördern. Zudem unterstützt sie Verdienstmöglichkeiten und den Privatsektor, fördert rechtliche Rahmenbedingungen für menschenwürdige Einkommen und verbessert die Perspektiven von Frauen und Männern. Durch die Einbeziehung der Aufnahmegemeinschaften und Flüchtlinge in Bildungs- und Einkommensvorhaben soll die soziale Kohäsion gestärkt und weitere Gewalt verhindert werden.
Friedensförderung und Konfliktprävention
Bedingungen für Frieden und Versöhnung
Die Schweiz will die Ursachen von Gewalt bekämpfen und gewalttätige Konflikte verhindern. Sie fördert den Frieden durch die Wiederherstellung von Beziehungsnetzen und sozialen Systemen, die den Bedürfnissen der gesamten Bevölkerung entsprechen, und durch Konfliktlösungen. Dabei zieht die Schweiz staatliche und nichtstaatliche Akteure auf lokaler und nationaler Ebene in die Prozesse ein und fördert angemessene rechtliche und politische Rahmenbedingungen.
Ansatz und Partner
Die Ursachen der anhaltenden Konflikte im Mittleren Osten und deren Zusammenhänge verlangen nach einer regionalen Lösung. Die Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA), die Abteilung Frieden und Menschenrechte (AFM) und das Staatssekretariat für Migration (SEM) arbeiten im Rahmen eines «Whole of Government»-Ansatzes eng zusammen, um die Ziele der internationalen Zusammenarbeit der Schweiz in der Region zu erreichen.
Die DEZA konzentriert sich dabei auf vier Schwerpunkte:
- Geld- und Sachbeiträge an humanitäre und Entwicklungsorganisationen,
- Direktaktionen,
- Entsendung von technischen Expertinnen und Experten des Schweizerisches Korps für humanitäre Hilfe an UNO-Organisationen und
- Förderung der internationalen Koordination und der humanitären Diplomatie.
Die AFM unterstützt multilaterale und nationale Akteuren mit ihrem Fachwissen durch die Entsendung von Expertinnen und Experten des Schweizerischen Expertenpools für zivile Friedensförderung des EDA oder eigenen Mitarbeitenden. Sie fördert und ermöglicht Dialoge und Kapazitätsaufbau im direkten Austausch oder über NGO. Sie unterstützt internationale und nationale NGO fachlich und finanziell.
Zu den wichtigsten Akteuren der Schweiz in der Region zählen:
- nationale und lokale Akteure in den betroffenen Ländern
- internationale Organisationen: u. a. das Internationale Komitee vom Roten Kreuz (IKRK)
- multilaterale Organisationen: das Büro für die Koordinierung humanitärer Angelegenheiten (OCHA), das Hochkommissariat der Vereinten Nationen für Flüchtlinge (UNHCR), das Kinderhilfswerk der Vereinten Nationen (UNICEF) und das Hilfswerk der Vereinten Nationen für Palästinaflüchtlinge im Nahen Osten (UNRWA), das Büro des Sondergesandten für Syrien, das Entwicklungsprogramm der Vereinten Nationen (UNDP) usw.
- lokale Organisationen der Zivilgesellschaft
- internationale und schweizerische NGO: u. a. Terre des hommes und MEDAIR
Links
Dokumente
Aktuelle Projekte
Objekt 1 2 von 2
- 1
Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)
01.01.2023
- 31.12.2024
UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.
IRQ Oxfam – Integrated WASH and Protection response to conflict affected communities in Diyala governorate
01.09.2017
- 28.02.2020
A majority of people living in rural northern Diyala do not have access to potable water which results in communities utilizing unsafe sources like rivers and irrigation channels. The lack of solid waste management systems further aggravates the poor health conditions within this area. This project aims at reducing water and sanitation related risks and increasing access to clean water for IDPs, returnees and host communities living in the districts of Kifri and Khanaqin. It also helps particularly vulnerable families access protection services.
Objekt 1 2 von 2
- 1
Objekt 1 7 von 7
- 1
Contribution to UNRWA's Programme Budget 2023-2024
01.01.2023
- 31.12.2024
UNRWA is one of Switzerland’s key multilateral partners in the Middle East, due to its important contributions towards stability and peace in the region and its role in providing services and humanitarian assistance to people in need. Under its Programme Budget, UNRWA ensures universal access to quality primary health care and to basic education to 5.8 million registered Palestine refugees. It also provides targeted relief and social services to vulnerable refugees.
Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)
01.01.2023
- 31.12.2024
UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.
LEB Access and Quality Education for refugee and vulnerable host community children
01.10.2021
- 30.09.2024
The education sector in Lebanon is facing multiple crises, leading to the discontinuity of learning for many children. Switzerland’s contribution to Plan International and Save the Children will provide children in the Bekaa and Baalbek-Hermel governorates with improved access to and retention in quality, safe and inclusive education. The project follows a triple nexus approach by considering immediate humanitarian needs and aiming at the reintegration of out-of-school children while fostering social cohesion in a context of mounting tensions.
Explosion Beirut-Support to Education Sector
01.09.2020
- 31.08.2021
The project is a direct action to support the rehabilitation and renovation of public schools that were damaged by the 4th August blast in Beirut. The schools selected for the direct action are located in diverse neighbourhoods, with a particular focus on schools serving vulnerable populations of all nationalities and religious backgrounds (including refugees). The direct action is a contribution to the rehabilitation effort coordinated by the Ministry of education and the UN.
Decent Work for Migrants in the Middle East
15.07.2019
- 31.03.2024
This program contributes to decent work opportunities for migrants and refugees in the Middle East which is one of the largest migrant hosting regions globally due to economic demands and displacement from conflict. It complements the focus on Asian migrants with migrants from Africa and seek closer partnership with the private sector. Due to its relevant expertise and experience in decent work and fair recruitment, Switzerland is well placed to contribute to an improved protection and an enhanced wellbeing of migrant workers and self-reliance for refugees, to maximize the productive potential of migration, and to counter irregular and unsafe migration.
Small Actions Credit Line (Quick Impact)
01.03.2019
- 31.12.2022
The Small Actions Credit Line (Quick Impact) is a humanitarian instrument of the Swiss Embassy's cooperation office that allows a fast response to requests for moderate one-time funding of limited duration. It enables the Embassy's cooperation office in Lebanon to fund small scale development or humanitarian activities that addresses needs of refugees, IDPs, vulnerable migrants or communities at risk, supports the strategic strengthening of the portfolio of the Swiss Cooperation Strategy Middle East and which contribute to the visibility of Swiss presence in the region.
LEB – Improved Water Resources Monitoring and Integrated Water Resources Management in the North of Lebanon
01.07.2017
- 31.05.2022
For over five years now, the Syria crisis is continuing to affect middle-income neighbouring countries. As a result, Lebanon hosts the highest number of refugees per capita in the world. The weak governance of the Government has been worsened with the burden of the refugees from Syria and Palestine who use the same overstretched infrastructure and public services. The project aims at enabling the water authorities to better manage the water sector for the benefit of the vulnerable communities in the North of the country.
Objekt 1 7 von 7
- 1
Objekt 1 3 von 3
- 1
Contribution to UNRWA's Programme Budget 2023-2024
01.01.2023
- 31.12.2024
UNRWA is one of Switzerland’s key multilateral partners in the Middle East, due to its important contributions towards stability and peace in the region and its role in providing services and humanitarian assistance to people in need. Under its Programme Budget, UNRWA ensures universal access to quality primary health care and to basic education to 5.8 million registered Palestine refugees. It also provides targeted relief and social services to vulnerable refugees.
Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)
01.01.2023
- 31.12.2024
UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.
SYR iMMAP - Information Management Resource Center
01.05.2017
- 31.12.2017
Objekt 1 3 von 3
- 1
Objekt 1 12 von 12
- 1
Sanitation Solutions for underserved Communities in Jordan
01.06.2023
- 31.05.2026
Switzerland will build a decentralised wastewater treatment plant in Azraq. Proven Swiss know-how in wastewater management will be applied to increase the efficiency of the treatment plant and to demonstrate how wastewater can be converted into physical and financial resources. The chosen approach for reducing freshwater consumption in agriculture by replacing it with safely treated waste water, in one of the most water-scarce countries, will be promoted based on the implementation of this flagship project.
Enhancing Protection and Justice for Vulnerable Children and Youth in Jordan
01.02.2023
- 31.12.2025
Children are among the most affected by multiple crisis in Jordan. The holistic child protection intervention proposed by Terre des hommes (Tdh) addresses and responds to the complex and intertwined protection needs of the most vulnerable children and youth in Jordan. It links quality of services with institutionalcapacity building and advocacy, thereby fostering a right-based and more sustainable child protection system and addressing hindering social norms in a comprehensive way.
Contribution to UNRWA's Programme Budget 2023-2024
01.01.2023
- 31.12.2024
UNRWA is one of Switzerland’s key multilateral partners in the Middle East, due to its important contributions towards stability and peace in the region and its role in providing services and humanitarian assistance to people in need. Under its Programme Budget, UNRWA ensures universal access to quality primary health care and to basic education to 5.8 million registered Palestine refugees. It also provides targeted relief and social services to vulnerable refugees.
JOR Medair: Social protection program towards improving resilience of refugees and vulnerable Jordanians
01.01.2023
- 31.12.2025
The project initiates a third phase during which Medair Jordan will continue to reach new households in Amman, Irbid and Mafraq with case management and cash for protection, including emergency cash assistance, while focusing on livelihoods solutions to improve the resilience of refugees and vulnerable Jordanians. The project will also build and strengthen the institutional capacities of local actors to provide social protection services through coordination and experience and knowledge exchange.
Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)
01.01.2023
- 31.12.2024
UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.
Water Management and Livelihoods for Underserved Communities in Jordan
01.04.2022
- 31.03.2024
Jordan has attempted to implement water and agricultural management systems and policies in urban areas to face the challenge of limited natural resources. In Zubarieya Village, the community has created an environment where they manage their own ecosystems through a community-based approach. This project will focus on improving and maintaining the water supply system, and support local governance system to ensure proper water management and agriculture systems, protect groundwater and soil, and facilitate sustainable livelihoods.
Strengthening Social Protection in Jordan
01.08.2020
- 31.12.2021
Switzerland's contribution to this multi-donor project will provide social assistance to Jordanians households which are unable to meet their basic needs, including as a result of COVID-19, and at the same time support the institutional reform process of Jordan's social protection system. Switzerland will contribute to the reform process of the National Aid Fund to make it more effective, inclusive, accountable and sustainable. This first phase orient Switzerland’s engagement in upcoming phases which will be manly focussed on the institutional reform process.
Decent Work for Migrants in the Middle East
15.07.2019
- 31.03.2024
This program contributes to decent work opportunities for migrants and refugees in the Middle East which is one of the largest migrant hosting regions globally due to economic demands and displacement from conflict. It complements the focus on Asian migrants with migrants from Africa and seek closer partnership with the private sector. Due to its relevant expertise and experience in decent work and fair recruitment, Switzerland is well placed to contribute to an improved protection and an enhanced wellbeing of migrant workers and self-reliance for refugees, to maximize the productive potential of migration, and to counter irregular and unsafe migration.
Relief International: Providing educational opportunities for Syrian refugees in Za’atari and Azraq camps
01.01.2019
- 31.08.2020
SDC’s contribution will help to maintain essential education services provided by Relief International (RI) for Syrian refugee children and youth in Za’atari and Azraq camps especially after the drastic funding cuts announced by UNICEF in June 2018. The project contributes to retain school-aged refugee children in the formal education system by providing support through: 1) Remedial Education services for in-school children with learning difficulties and 2) the certified drop-out programme for out-of-school children who can only go back to school if they complete the programme.
JOR, Governance Study for the Water, Sanitation and Energy Infrastructure in Syrian Refugee Camps (Za'atari & Azraq)
01.08.2017
- 31.07.2018
Urban Planning and Infrastructure in Migration Contexts
01.01.2021
- 30.06.2024
This Project aims at improving access to reliable services and socio-economic opportunities for migrants in urban settlements of supported cities in Myanmar, Egypt, Jordan and Cameroon. It will do so by developing inclusive urban development plans and link necessary economic infrastructure investments to financing in those settlements.
Economic Inclusion in MENA Region
01.10.2017
- 31.12.2024
Around specific investments the project seeks to equip workers with the necessary skills to get employed. It fosters the inclusion agenda in Egypt, Tunisia, Jordan and Morocco by targeting specifically youth, gender and people from disadvantaged regions.
Objekt 1 12 von 12
- 1