Grundbildung und Berufsbildung

Junge afrikanische Mädchen strecken die Hand auf.
Für die DEZA sind Grundbildung und Berufsbildung komplementär und eng verzahnt. © UN Photo / Marco Dormino

Gute Bildung begünstigt die persönliche Entfaltung jedes Menschen und fördert die wirtschaftliche und soziale Entwicklung der Gemeinschaft. Bildung trägt zur Reduktion von Armut und Ungleichheit bei und belebt das Wirtschaftswachstum. Die DEZA macht sich für eine hochwertige Bildung für alle Menschen jeden Alters stark, namentlich in zwei Schwerpunktbereichen: Grundbildung und Berufsbildung.

Bildung ist massgebend für eine nachhaltige Entwicklung, die auf sozialem Zusammenhalt und Frieden beruht. Hochwertige, zugängliche und nichtdiskriminierende Bildung für alle Menschen jeden Alters ist Gegenstand des vierten Ziels für nachhaltige Entwicklung (SDG) der Agenda 2030. Dieses Ziel steht im Zentrum des DEZA-Engagements im Bildungsbereich, ebenso wie jenes für eine menschenwürdige Arbeit für alle im Rahmen eines dauerhaften Wirtschaftswachstums und jenes für die Beseitigung der extremen Armut.

Indem sie ein Problembewusstsein schafft, hilft Bildung beispielsweise auch, das Gesundheitsverhalten zu verbessern, den Zweck einer verantwortungsvollen Landwirtschaft zu vermitteln und die Menschen für die Folgen des Klimawandels zu sensibilisieren.

In zahlreichen DEZA-Partnerländern besteht konkreter Handlungsbedarf im Bildungswesen. Der Zugang zu Bildung ist auch in fragilen Kontexten unverzichtbar, wo sich Ungleichheiten tendenziell verschärfen.

Die DEZA fördert im Bildungsbereich die Entwicklung von hochwertigen Angeboten der Grundbildung und Berufsbildung. Für die DEZA sind die beiden Bereiche komplementär und eng verzahnt. Sie ergänzen sich gegenseitig und sind nicht immer linear aufgebaut. Je nach Bedürfnissen und Kontext macht es Sinn, Grundbildungs- und Berufsbildungselemente gleichzeitig anzubieten, so dass sich die Jugendlichen möglichst optimal in den Arbeitsmarkt integrieren können, weil sie solide Grundkompetenzen vorzuweisen haben.

Die Stärkung des Bildungsangebots in den DEZA-Partnerländern ist eine Priorität der internationalen Zusammenarbeit der Schweiz in den kommenden Jahren.

Grundbildung

Die DEZA hilft, hochwertige Grundbildungsangebote zu entwickeln, die auf die Bedürfnisse der Menschen ausgerichtet und möglichst vielen zugänglich sind. Zu diesem Zweck unterstützt sie mehrere Partnerländer bei der Reform ihrer Bildungssysteme.

Berufsbildung

In Zusammenarbeit mit den Behörden und dem Privatsektor entwickelt die DEZA Ausbildungsangebote, die den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes gerecht werden. So finden mehr Jugendliche eine würdige Arbeit und können zur Entwicklung ihres Landes beitragen.

Aktuelle Projekte

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UN Joint Programme on Youth Employment

01.01.2025 - 31.12.2028

Cambodia is the most youthful country in South East Asia with more than 50% of the population below 25 years. The key challenge of Cambodia is to create decent and productive employment opportunities for new entrants to the labour market. With its contribution, SDC addresses the challenge by enabling young people to have access to skills and quality education and employment whilst promoting rightful and decent working conditions.


Support to Safe Spaces for Women, Youth and Children in Gaza Strip

01.01.2022 - 31.12.2024

Switzerland promotes social cohesion and civic peace through creating safe spaces for women, youth, and persons with disabilities in the Gaza Strip. By fostering local capacities and promoting community-led initiatives Safe Spaces strengthens the resilience of vulnerable groups. This second phase puts a stronger accent on skills and economic empowerment for youth in line with the Cooperation Programme 2021-24. By advocating for inclusive societies it contributes to mitigate the spread of extremism and radicalization.


Soutien aux acteurs suisses de la coopération internationale en éducation (NORRAG et RECI)

01.01.2022 - 31.12.2025

L’éducation joue un rôle clé pour les objectifs de l’Agenda 2030. La contribution aux deux institutions Suisses, le Réseau sur les politiques et la coopération internationale en éducation et en formation (NORRAG), institut spécialisé en recherche appliquée en éducation, et le Réseau suisse éducation et coopération internationale (RECI), réseau de la société civile engagé en éducation dans la coopération internationale, vise à renforcer leurs interventions dans les pays en développement et le positionnement suisse en éducation à l’international.  


LEB Access and Quality Education for refugee and vulnerable host community children

01.10.2021 - 30.09.2024

The education sector in Lebanon is facing multiple crises, leading to the discontinuity of learning for many children. Switzerland’s contribution to Plan International and Save the Children will provide children in the Bekaa and Baalbek-Hermel governorates with improved access to and retention in quality, safe and inclusive education. The project follows a triple nexus approach by considering immediate humanitarian needs and aiming at the reintegration of out-of-school children while fostering social cohesion in a context of mounting tensions. 


PAGEDA - Programme d’Appui à la Gestion Décentralisée de l’Alphabétisation

01.10.2021 - 30.09.2025

La phase 2 du  Programme d’Appui à la Gestion Décentralisée de l’Alphabétisation vise à renforcer les efforts du gouvernement du Bénin et des communes  pour  permettre à 30’000 citoyen:nes dont 50% de femmes, principalement les jeunes entre 15 - 30 ans, exclus du système éducatif formel, d’acquérir des compétences de vie courante, d’exercer pleinement leur droit de citoyenneté et promouvoir leur insertion professionnelle.


Impact of Innovative Financing for Education to Leave No One Behind (IFE-2-LNOB)

01.10.2021 - 31.03.2032

Innovative financing mechanisms for education are expected to help reaching SDG 4 on inclusive and equitable quality education. However, limited research has been conducted on these mechanisms. IFE-2-LNOB will assess specific innovative financing mechanisms such as impact bonds and a social lending scheme with regards to their effectiveness and cost efficiency towards quality education of marginalized children and young adults.


UN CC:Learn – The One UN Climate Change Learning Partnership – Phase V

15.09.2021 - 31.12.2025

UN CC:Learn is the partnership of key multilateral organizations assisting member states in designing and implementing learning to address climate change. It supports countries in developing national strategies and designs and promotes learning materials to strengthen human resources and skills for climate resilient-development and global climate literacy. Switzerland’s focus therein is on further advancing the youth component and strengthening the sustainability aspects of the initiative.


Medical Education Reform

01.09.2021 - 31.08.2024

The project is improving the quality of health services through well-trained health professionals. The exit phase will strengthen professional associations, modernize nursing education and establish an independent competency assessment centre. The Ministry of Health and Social Development delegated the competency development and assessment role to the Professional Associations, which are the key partners to implement the project’s interventions.


ILFF 4 Education - Impact Linked Financing for Education to accelerate inclusive quality education through private sector engagement

01.08.2021 - 31.12.2025

Many countries face challenges and a considerable funding gap to meet the SDG 4. Covid-19 has aggravated this situation. Impact linked finance is an innovative way to leverage private-sector engagement in the education sector for the inclusion and quality learning of vulnerable groups. In collaboration with foundations, the project will pilot impact linked financing in education in SDC priority regions in order to accelerate learning, inclusiveness and quality of basic education.


PAEFE - Programme d’Appui à l’Education et à la Formation des Enfants exclus du système éducatif

01.08.2021 - 31.07.2025

Au Bénin, près de 35% des enfants âgés de 5 à 17 ans ne sont jamais allés à l’école ou en sont trop tôt sortis. Le système éducatif est élitiste et pyramidal, excluant ainsi un nombre élevé d’enfants. La Suisse à travers le PAEFE (phases 1 et 2), a développé avec succès un modèle pédagogique bilingue qui permet aux enfants d’être rescolarisés ou d’accéder à la formation professionnelle. La phase 3 vise le passage à l’échelle du modèle en responsabilisant l’Etat et les communes. 


Financial contribution to the World Bank Trust Fund Global Evaluation Initiative (GEI)

01.05.2021 - 31.12.2025

Switzerland is supporting the newly created Trust Fund Global Evaluation Initiative (GEI). Through coordination and providing quality services, the GEI aims at strengthening monitoring and evaluation systems in developing countries for improved evidence-based policy making for better achieving national and global (SDGs) goals. Switzerland is committed to provide access to its partner countries and partner organizations to this initiative.


Projekt abgeschlossen

UNICEF Core Contribution 2021

01.01.2021 - 31.12.2021

UNICEF is the leading UN agency to advocate for the protection of children’s rights, to help meet basic needs and to expand children’s opportunities to reach their full potential. UNICEF is guided by the United Nations Convention on the Rights of the Child, ratified by Switzerland in 1997. Switzerland supports UNICEF to provide education and ensure the protection of every child, to strengthen its institutional effectiveness and implement the United Nations Development System Reform. 

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