Les priorités thématiques de la DDC en Colombie portent sur la fourniture de services de base, ainsi que la protection des victimes du conflit. L’accès à l’eau, sa gestion et l’assainissement représentent les autres axes d’engagement de la DDC dans ce pays.
Ambassade | |
Mission / Délégation / Représentation permanente | |
Consulat général | |
Représentation honoraire | |
Bureau de coopération | |
Bureau de contribution | |
Ambassade avec Bureau de coopération | |
Ambassade avec Centre consulaire régional |
|
Swiss Business Hub | |
Swissnex | |
Ville | |
Capitale | |
Frontière controversée | |
Rivière | |
Lac |
En 2012, le gouvernement a annoncé le lancement de négociation en vue de mettre fin au conflit avec la guérilla des Forces Armées Révolutionnaires de Colombie (FARC). Ce processus a conduit à l’adoption d’initiatives législatives comme la loi de restitution des terres des victimes du conflit. Ces négociations ont reçu un écho positif au niveau national et international, mais des milieux s’y opposent et la violence organisée reste un thème d’actualité dans le pays. Les activités de la DDC reposent principalement sur la situation humanitaire préoccupante des victimes du conflit. La stratégie générale vise à contribuer aux processus pour surmonter le conflit armé et appuyer le processus de réconciliation. Elle s’appuie sur diverses modalités de coopération, telles que partenariat bilatéral et multilatéral, ainsi que des actions directes.
APD bilatérale de la Suisse |
2021 |
2022 |
2023 * |
---|---|---|---|
Direction du développement et de la coopération (DDC) |
|
|
|
Coopération bilatérale au développement |
3.94 |
0.41 |
0.77 |
Aide humanitaire |
10.08 |
8.66 |
5.00 |
Secrétariat d’Etat à l’économie (SECO) |
|
|
|
Coopération et développement économiques |
17.06 |
18.56 |
12.10 |
Division Paix et droits de l’homme (DPDH) |
|
|
|
Gestion civile des conflits et droits de l’homme |
1.91 |
1.56 |
2.08 |
Total DDC/SECO/DPDH |
32.99 |
29.19 |
19.95 |
Autres départements et offices fédéraux |
|
|
|
Autres divisions du DFAE (DOI, DASF, etc) |
- |
- |
.. |
Réseau extérieur du DFAE |
0.83 |
0.82 |
.. |
Secrétariat d’Etat aux migrations (SEM) |
- |
- |
.. |
SEFRI Secrétariat d’Etat à la formation, à la recherche et à l’innovation |
0.14 |
0.14 |
.. |
MétéoSuisse |
- |
- |
- |
Département fédéral de la défense, de la protection de la population et des sports (DDPS) |
- |
- |
- |
Office fédéral de l'environnement (OFEV) |
- |
- |
.. |
Office fédéral de la statistique (OFS) |
- |
- |
- |
Total des autres offices fédéraux |
0.97 |
0.96 |
- |
Cantons et communes |
0.93 |
.. |
.. |
Total |
34.89 |
30.15 |
19.95 |
État au 01.05.2023
* prévision; total des données disponibles
.. = non disponible | – = montant nul ou montant < 5'000 CHF
Aide humanitaire
Services de base en faveur de la population victime du conflit
L’aide humanitaire d’urgence couvre les besoins élémentaires des populations affectées par le conflit. Elle porte notamment sur l’accès à l’eau potable, la sécurité alimentaire et les soins de base. Les moyens de subsistance des populations vulnérables sont ainsi assurés, tout comme le renforcement de leurs capacités institutionnelles et organisationnelles, pour leur permettre de participer aux processus de réconciliation. La DDC est particulièrement active au niveau rural.
Gouvernance foncière
Protection des victimes du conflit: processus de restitution des terres
Adopté en 2011, la loi relative aux victimes et à la restitution des terres contient plusieurs mécanismes de protection, en faveur de la population civile. Ces mécanismes s’inspirent de l’approche «Ne pas nuire» qui veille à ce que l’aide octroyée ne constitue pas une source de conflit supplémentaire entre les parties. Concrètement, cette approche s’articule autour de trois axes:
- le renforcement institutionnel
- le développement des capacités individuelles
- la gestion du savoir
Le Ministère de l’agriculture est chargé de l’application de la loi selon cette approche, avec l’expertise de l’Université nationale de Colombie et l’organisation américaine «CDA-Collaborative Learning Projects».
Engagement dans des contextes fragiles et prévention de conflits
Eau
Garantir l’accès à l’eau pour les populations vulnérables, améliorer l’assainissement et la gestion de l’eau
La population, particulièrement dans les régions rurales, a droit à un accès durable à l’eau. L’assainissement doit également pouvoir être garanti. Dans le cadre d’un partenariat public-privé, des entreprises suisses et colombiennes ont effectué des recherches sur la consommation en eau des ménages. Les conclusions de ces études ont permis d’initier un projet-pilote pour promouvoir une meilleure gestion de l’eau. Les connaissances acquises dans la mise en œuvre du projet-pilote ont permis de lancer, en 2012, une seconde phase avec sept grandes entreprises colombiennes. Le projet est coordonné par le Centre national pour une production plus propre (CNPP).
Histoire de la coopération
De l’aide humanitaire à l’appui à la transition
En 2001, la DDC a ouvert un bureau à Bogota avec un programme humanitaire pour améliorer les conditions de vie des victimes du conflit armé. Depuis 2009, la Colombie est un pays prioritaire de la DDC.
Liens
Documents
Projets actuels
Colombia: MIRE+, Assistance to Victims of Violence
01.10.2023
- 31.03.2025
The humanitarian crisis in Colombia continues despite growing efforts towards peace. Armed groups fighting for territory and valuable natural resources inflict extreme harm on rural and ethnic communities. In line with the Swiss interest to respond to humanitarian crises, SDC remains dedicated to supporting these communities, enhancing their individual and collective resilience. The project integrates humanitarian action with a developmental and peace orientation (nexus).
COL: UN MPTF for Peacebuilding Fase III
01.10.2023
- 30.09.2024
Switzerland’s long standing support to peace efforts in Colombia serves its interests for international stability as well as human rights and is in line with Switzerland’s foreign policy interests as defined in the Federal Constitution. The contribution to the Multi-Partner Trust Fund, alongside other donors such as Norway and Germany, will support continuing implementation of the existing Peace Agreement and benefit vulnerable populations in former conflict regions. It will also underpin Switzerland’s current role in support of the government’s efforts for comprehensive peace in Colombia as well as its mandate as elected member of the Security Council.
Contribution to UNHCR Programme Budget 2023-2024 (earmarked)
01.01.2023
- 31.12.2024
UNHCR is one of Switzerland’s key multilateral partners due to its unique mandate by the General Assembly of United Nations to provide protection and assistance to refugees, asylum seekers, refugee returnees, and stateless persons. The strategic direction 2022-26 concretise the overall mandate of UNHCR for the upcoming years. Contributing to these directions allows Switzerland to achieve in particular the human development goal defined in the Dispatch to Parliament on International Cooperation for 2021-24.
JPOs4UN Programme 2023-2028
01.01.2023
- 31.12.2028
The JPOs4UN programme aims at increasing the presence of Switzerland in the UN by augmenting the number of Swiss nationals working in SDC priority UN organizations. Switzerland directly funds partner humanitarian UN organizations to hire 11 Swiss young professionals on a three-year Junior Programme Officer contract; the Swiss foundation CINFO provides administrative support and career counselling. Swiss nationals add to a qualified and diverse UN workforce to implement the Agenda 2030.
Regional Protection and Migration Programme
01.05.2022
- 15.11.2025
Latin America faces the second largest forced displacement crisis in the world with 7.1 million people forcibly displaced from Venezuela, Central America, the Caribbean and other continents. 6.2 million more are displaced in their own country. Persons in human mobility need protection against gender-based violence, exploitation and exclusion. In Colombia, Ecuador and Peru, Switzerland addresses causes and consequences of displacement, providing aid, striving for integration and supporting actors to protect the most vulnerable.
Integrated Mine Action Program Phase 1: 2021-2025
01.07.2021
- 31.03.2025
SDC will continue supporting Colombia to meet its international commitment to be free of landmines by 2025 (Ottawa Treaty), thereby contributing to the Peace Agreement and the 2030 Agenda. The first phase (2021-2023) of the Mine Action Programme will assist mine victims and affected communities with demining operations, protection measures and socioeconomic recovery. It will also support authorities in leading and coordinating the Mine Action sector.
El Agua Nos Une - Water stewardship: evidence-based decisions
01.01.2021
- 31.03.2026
Based on Switzerland’s decade long experience on private sector engagement and empowerment of public institutions, El Agua Nos Une programme focuses on strengthening evidence-based decisions for better water governance, in 4 Latin American countries. It envisions systemic change towards corporate water use efficiency and pollution mitigation, mobilizing stakeholders and investments in ecosystem preservation; contributing to a more equitable society and responsible water use.
Contributions to OCHA Field Operations in 2019
01.01.2019
- 31.12.2019
OCHA’s mission is to coordinate the global emergency response, to save lives and protect people in humanitarian crises. OCHA advocates for effective and principled humanitarian action by all, for all, in partnership with national and international actors in order to alleviate human suffering in sudden-onset disasters and protracted crises. It is responsible for bringing together humanitarian actors to ensure a coherent and timely response to emergencies. Therefore, SDC seeks to provide support to OCHA field and regional offices in relevant humanitarian contexts, in line with SDC geographic and thematic priorities.
Contributions to OCHA Field Operations in 2017
01.01.2017
- 31.12.2017
OCHA’s mission is to mobilise and coordinate effective humanitarian emergency assistance of the United Nations in partnership with national and international actors in order to alleviate human suffering in disasters and emergencies. It is responsible for bringing together humanitarian actors to ensure a coherent and timely response to emergencies. Therefore, SDC seeks to provide support to OCHA field offices in relevant humanitarian contexts, in line with SDC geographic and thematic priorities.
Contributions to OCHA Field Operations in 2016
01.01.2016
- 31.12.2016
OCHA is responsible for bringing together humanitarian actors to ensure coherent response to emergencies and to facilitate the work of operational humanitarian agencies in the field. SDC aims to support OCHA in delivering its core functions in humanitarian coordination, advocacy and policy development. Therefore, SDC seeks to provide support to OCHA field offices in relevant humanitarian contexts, in line with SDC geographic and thematic priorities.
Contributions to OCHA Field Operations in 2015
01.01.2015
- 31.12.2015
OCHA is responsible for bringing together humanitarian actors to ensure coherent response to emergencies and facilitates the work of operational humanitarian agencies in the field. SDC aims to support OCHA in delivering its core functions in humanitarian coordination, advocacy and policy development. Therefore, SDC seeks to provide support to OCHA field offices in relevant humanitarian contexts, in line with SDC geographic and thematic priorities.
Contributions to OCHA Field Operations in 2014
01.01.2014
- 31.12.2014
OCHA is responsible for bringing together humanitarian actors to ensure coherent response to emergencies and facilitates the work of operational humanitarian agencies in the field. SDC aims to support OCHA in delivering its core functions in humanitarian coordination, advocacy and policy development. Therefore, SDC seeks to provide support to OCHA field offices in relevant humanitarian contexts, in line with SDC geographic and thematic priorities.